UPM Biomedicalsin innovatiivista FibDex® haavasidosta tutkitaan kliinisesti pinnallisten palovammojen hoidossa

Lehdistötiedote 22.6.2023 12.00 EEST

UPM Biomedicalsin innovatiivista FibDex haavasidosta tutkitaan parhaillaan kliinisessä tutkimuksessa sen suorituskyvyn ja turvallisuuden osalta potilailla, joilla on ihon pinnallisia palovammoja. Kliininen tutkimus toteutetaan Uppsalan yliopistollisen sairaalan palovammakeskuksessa Ruotsissa ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2025 alussa.

UPM Biomedicals on jo aiemmin valmistellut tarvittavat protokollat ja muut asiakirjat sekä saanut viranomais- ja eettiset hyväksynnät. Kliininen tutkimus on käynnistetty yhdessä päätutkija Fredrik Hussin (MD, PhD, apulaisprofessori) kanssa ja potilaiden rekrytointi on ollut käynnissä toukokuusta 2023 lähtien.

”Selluloosapohjaiset sidokset ovat nopeasti tulleet yksikkömme ensisijaiseksi vaihtoehdoksi pinnallisten palovammojen hoidossa. Tämäntyyppisen sidoksen suurin etu on, että kun se on asetettu paikoilleen, se kiinnittyy haavan pintaan, ja antaa haavan parantua. Tällöin myöhempien ulompien sidosten vaihdosta tulee kivuttomampaa,” sanoo Uppsalan yliopistollisen sairaalan palovammakeskuksen johtaja Fredrik Huss.

Nanofibrilloidusta selluloosasta valmistetun FibDex-haavasidoksen suorituskykyä ja turvallisuutta tutkitaan vertailevassa, satunnaistetussa, avoimessa, kontrolloidussa tutkimuksessa, johon otetaan mukaan 30 aikuis- tai lapsipotilasta. Tutkimuksessa verrataan FibDexin kliinistä suorituskykyä ja turvallisuutta parhaisiin käytäntöihin tämäntyyppisten haavojen hoidossa, ottaen huomioon paranemisaika ja potilaan hoidon lopputulos. Jokaista potilasta seurataan tarkasti hoidon aikana, ja kaikki tulokset tallennetaan sähköisesti.

”Olemme iloisia yhteistyöstä apulaisprofessori Hussin kanssa tässä kliinisessä tutkimuksessa, jossa laajennetaan FibDexin käyttöaihetta palovammapotilaiden hoitoon”, sanoo UPM Biomedicalsin johtaja Johana Kuncova-Kallio. ”Nykyisessä maailmanlaajuisessa hoitajapulassa tuotteellamme on merkittävä mahdollisuus vähentää hoitajan potilasta kohden käyttämää aikaa, koska kokonaisuudessaan sidosten vaihtoon käytettävä aika vähenee.”

UPM Biomedicalsin patentoitu ja CE-merkitty FibDex-haavasidos (NB0044) auttaa tehokkaasti haavan paranemisessa ja parantaa potilaan hoitotulosta. Tähän saakka FibDexin käyttöaihe on ollut ihonsiirtojen yhteydessä muodostuvat ihonottokohdat. Kertakäyttöinen FibDex-haavasidos ylläpitää optimaalista kosteustasapainoa paranemisen aikana ja irtoaa itsestään ihon parantuessa.

FibDex on huokoinen, hengittävä ja erittäin bioyhteensopiva solujen ja kudosten kanssa. Aiemmissa kliinisissä tutkimuksissa on raportoitu tehokkaasta haavan paranemisesta ja ihon epitelisaatiosta, merkitsevästä ihon elastisuuden paranemisesta ja hyvistä POSAS-tuloksista arven ulkonäön osalta, sekä vähäisestä kivun kokemisesta.

FibDexin ainutlaatuiset ominaisuudet perustuvat puupohjaiseen nanoselluloosaan, mikä tekee siitä kestävän vaihtoehdon ilman eläin-, bakteeri- tai ihmisperäisiä ainesosia.

Lisätietoja antavat:
Johana Kuncova-Kallio, johtaja, UPM Biomedicals, puh. 040 612 6300

ma-pe klo 9–16

UPM Biomedicals
UPM Biomedicals valmistaa patentoituun teknologiaan, nanofibrilloituun koivuselluloosaan, perustuvia tuotteita biotieteisiin ja kliiniseen käyttöön. Tuotteemme valmistetaan ISO 13485 -laadunhallintajärjestelmän mukaisesti, eivätkä ne sisällä eläinperäisiä materiaaleja. Biomateriaalejamme käytetään 3D-soluviljelyssä, lääkkeiden kehittämisessä ja seulonnassa, solujen varastoinnissa ja kuljettamisessa, 3D-biotulostuksessa, kudosteknologiassa, edistyneessä haavanhoidossa, implanttien valmistuksessa, yksilöllisessä lääketieteessä sekä uusissa lääkeaineformulaatioissa. Tarjoamme asiakkaillemme palveluja soluviljelyprotokollien ja laboratorioprosessien kehityksen tueksi. www.upmbiomedicals.com

Uppsalan yliopistollisen sairaalan palovammakeskus on EBA-verifioitu, SS-EN 15224- ja ISO 9001-sertifioitu yksikkö, joka hoitaa kaiken ikäisiä potilaita ja kaikentyyppisiä palovammoja. Leikkaus-, tehohoito-, osasto- ja poliklinikkahoito sijaitsevat samassa kerroksessa, moderneissa tiloissa. Palovammakeskuksen johtaja Fredrik Huss on vanhempi konsultoiva plastiikkakirurgi ja apulaisprofessori, jolla on laaja kokemus palovammojen hoidosta. Hänen tutkimusintressinsä ovat keskittyneet palovammoihin, haavan paranemiseen ja kudostekniikkaan.

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 200 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 11,7 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils