UPM on jättänyt käräjäoikeudelle turvaamistoimihakemuksen – tavoitteena UPM:n tehdaspaikkakuntien lämmöntuotannon ja vedenkäsittelyn turvaaminen lakon aikana

Lehdistötiedote 29.12.2021 19.00 EET

UPM on jättänyt Helsingin käräjäoikeudelle turvaamistoimihakemuksen. Siinä vaaditaan käräjäoikeutta määräämään Paperiliitto asettamaan lakkorajat, joilla yhteiskunnan kannalta kriittisen tärkeät toiminnot UPM:n tehtailla rajataan 1.1.2022 mahdollisesti alkavan lakon ulkopuolelle.

UPM on katsonut välttämättömäksi hakea turvaamistoimea käräjäoikeudelta, koska Paperiliitto ei ole asettanut lakkorajoja lakkoilmoituksessaan. Turvaamistoimihakemus koskee UPM:n ja sen tytäryhtiöiden voimalaitoksia ja vedenkäsittelyä Jämsänkoskella, Lappeenrannassa, Kouvolassa, Raumalla ja Valkeakoskella sekä vedenkäsittelyä Pietarsaaressa.

”Paperiliiton päätös toimia ilman lakkorajoja on täysin kohtuuton sivullisia kohtaan. Nyt kaupungeissa joudutaan miettimään, miten esimerkiksi hoitolaitosten tai sairaaloiden lämmitys turvataan. Vaihtoehtoiset energialähteet voivat tuoda kalliin laskun kuntalaisille. Lisäksi monet yritykset, jotka ovat riippuvaisia esimerkiksi UPM:n höyryntuotannosta, voivat joutua keskeyttämään toimintansa. On vaikea uskoa, että tehdaspaikkakuntiemme henkilöstö hyväksyy sen, että lakko aiheuttaa vakavaa haittaa sivullisille. Kyse on kuitenkin heidän kotikaupungeistaan”, sanoo UPM:n sidosryhmäjohtaja Pirkko Harrela.

Lakkojen ulkopuolelle on yleensä rajattu työt, joiden tekemättä jättäminen johtaisi hengen ja terveyden tai ympäristön tilan välittömään vaarantumiseen. Tällaisia yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiä töitä ovat esimerkiksi voimalaitosten operointi ja kunnossapito sekä vedenkäsittely. Lakkorajojen asettaminen on yksinomaan Paperiliiton päätettävissä.

Lakkorajojen puuttuminen on hälyttävää, koska sillä vaarannetaan tietoisesti yhteiskunnan kriittisiä toimintoja, kuten kaupunkien kaukolämmöntuotantoa. UPM:n omat tai operoimat voimalaitokset toimittavat kaukolämpöä kaupungeille, joilla ei välttämättä ole varakapasiteettia takaamaan riittävää kaukolämmöntuotantoa. Lisäksi voimalaitosten pysäyttäminen vaarantaisi UPM:n tehtaiden vedenkäsittelyn, joka Raumalla on yhteinen kaupungin kanssa. Tämä saattaa aiheuttaa merkittävän ympäristöriskin.

Metsäteollisuus ry:n ja Paperiliiton välinen työehtosopimus päättyy 31.12.2021, eikä sillä ole jälkivaikutusta, koska UPM ei ole ollut sopimuksen osapuoli. UPM on pyrkinyt käynnistämään työehtosopimusneuvottelut Paperiliiton kanssa keväästä alkaen, mutta ei ole saanut vastakaikua.

Koska työehdoista ei ole päästy keskustelemaan, liiketoiminnat ovat viestineet marraskuussa paperiliittolaisille työntekijöille väliaikaiset työehdot, joita sovelletaan, mikäli uutta sopimusta ei ole. Lisäksi UPM maksaa lakon aikana töihin tuleville palkanlisää lakosta aiheutuvasta ylimääräisestä työstä. Vaikka palkkarakenne muuttuu, palkka ja ylimääräinen palkanlisä yhdessä ylittävät nykyisen työehtosopimuksen ansiotason.

Mikäli käräjäoikeus päätyy määräämään turvaamistoimen, koskisi se noin kahdeksaa prosenttia lakkoilmoituksen alaisista töistä ja turvaisi tehtaiden lämmöntuotannon ja vedenkäsittelyn lakon aikana.

Käräjäoikeus kuulee asiassa vielä Paperiliittoa ennen päätöstään.

Anna Polvenlahti, juristi, UPM, puh. 02041 50251

ma-pe klo 9–16

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils