UPM myy Chapelle Darblayn sanomalehtipaperitehtaan Samfin ja Paprecin konsortiolle

Lehdistötiedote 15.10.2021 17.30 EEST

UPM on allekirjoittanut sopimuksen Chapelle Darblayn sanomalehtipaperitehtaan myynnistä Samfin ja Paprec France SAS:n muodostamalle konsortiolle. Kauppa vaatii vielä tavanomaiset hyväksynnät.

Kaupassa myydään omaisuutta, eikä siinä siirry henkilökuntaa. UPM lopetti Grand-Couronnessa Ranskassa sijaitsevan Chapelle Darblayn tuotannon pysyvästi kesäkuussa 2020, jolloin sovittiin myös työntekijöiden muutosturvapaketista.

Samfi ja Paprec suunnittelevat tehdasalueen kehittämistä vihreän energian ja kierrätysraaka-aineiden tuotantoon. Suunnitelmissa on paperin ja muovien lajittelu- ja pakkauslaitos, biomassaa käyttävä voimalaitos sekä uusiutuvan vedyn tuotantolaitos.

Samfi ja Paprec aikoivat investoida noin 450 miljoonaa euroa sekä luoda suoraan 250 ja välillisesti 400 työpaikkaa.

“Olemme hyvin tyytyväisiä sopimukseen. Samfi ja Paprec kehittävät tehdasaluetta sen erinomaista sijaintia ja infrastruktuuria hyödyntäen. Kehityshanke sopii hyvin UPM:n pyrkimykseen rakentaa fossiilisista riippumatonta tulevaisuutta ja tuo alueelle innovatiivisen ja kestävän investoinnin”, sanoo tuotannosta vastaava johtaja Anu Ahola UPM Communication Papersista.

“On tärkeää korostaa, että UPM on edelleen sitoutunut Ranskan sanomalehtipaperimarkkinoihin, ja läheinen yhteistyömme kumppanien ja asiakkaiden kanssa jatkuu”, Ahola jatkaa.

Lisätietoja antavat:
Daniel Schwab, President du conseil de surveillance UPM France SAS (Pyksis: puh. +33 614888577 tai +33 663677511)

ma-pe klo 9–16

Samfi ja Paprec
Pääomasijoitusyhtiö Samfi on Normandian suurin yksityinen työnantaja 3 000 työntekijällään. Yhtiön päätoimialat ovat kuljetus ja logistiikka (Malherbe), uusiutuvat energiat (Samsolar, Samwind), vety (H2V, Distry), kiinteistöt, pienvarastot (Locabox) ja mainosnäytöt (Medialine). Yritystä johtaa sen perustaja Alain Samson. Paprec France SAS on viimeisen 20 vuoden aikana noussut Ranskan johtavaksi itsenäiseksi teollisuutta ja paikallishallintoja palvelevaksi kierrätyksen ja jätehuollon yritykseksi. Vuonna 2020 yhtiöllä oli 12 500 työntekijää, ja se keräsi ja prosessoi 12 miljoonaa tonnia materiaalia. Paprecin liikevaihto oli lähes 1,5 miljardia euroa.

UPM Communication Papers
UPM Communication Papers on maailman johtava graafisten papereiden valmistaja, jolla on laaja tuotevalikoima papereita mainontaan ja julkaisuun sekä koti- ja toimistokäyttöön. UPM:n erinomaisesti toimivat paperit ja palvelukokonaisuudet tuottavat lisäarvoa asiakkaiden liiketoiminnalle, täyttäen samalla vaativat sosiaalisen ja ympäristövastuun kriteerit. UPM Communication Papers:​in pääkonttori on Saksassa, ja liiketoiminta-alue työllistää noin 7 000 henkilöä. Lue lisää: www.upmpaper.com

Seuraa UPM Communication Papers: LinkedIn

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi