Verlan tehdasmuseoalueella avautuu UPM Biofore -kesänäyttely

Lehdistötiedote 16.5.2019 10.30 EEST

UNESCON maailmanperintökohde Verlan tehdasmuseoalueella avautuu tänään UPM Biofore -kesänäyttely. UPM:n omistaman ja ylläpitämän Verlan tehdasmuseon kollamakasiinissa esitellään kesän ajan yhtiön innovaatioita, jotka muovaavat suuntaa fossiilisesta biotalouteen.

Näyttelyn yksi vetonaula on Biofore-auto, jossa perinteisiä öljypohjaisia materiaaleja on korvattu uusiutuvilla biomateriaaleilla. Auto kertoo metsäteollisuuden uudistumisesta ja biopohjaisten innovaatioiden valjastamisesta käytännön tarkoituksiin. Autoa oli suunnittelemassa ja rakentamassa Metropolian auto- ja kuljetustekniikan sekä teollisen muotoilun opiskelijoita. Se on kiertänyt jo seitsemässä maassa, viimeksi syksyllä Kiinassa.

Näyttelyvieraat voivat käydä tutustumassa myös Biofore-teetaloon. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävillä olevan teetalon on suunnitellut kuusi Shanghaissa toimivan Tongji University College of Design and Innovation -yliopiston opiskelijaa. Biofore-teetalo on taidonnäyte puupohjaisten materiaalien innovatiivisesta käytöstä ja kunnianosoitus kiinalaiselle teekulttuurille.

Yksi näyttelyn erikoisuuksista on UPM Formi -tuoli. Virtaviivainen ja näyttävä puutuoli on esimerkki robotiikkaan ja biomateriaaleihin perustuvasta 3D-tulostamisesta. Tulosteiden materiaalina toimii uudenlainen biokomposiitti, UPM Formi 3D, joka on kehitelty erityisesti 3D-tulostamiseen. Biokomposiitista valmistettu tuoli on myös hyvin kevyt ja sataprosenttisesti kierrätettävä.

UPM Timberin kotimaisesta sahatavarasta on rakennettu Verlan rantapuistoon ainutlaatuinen Aitta. Se on vaikuttavan näköinen kahdeksan metriä korkea puumonoliitti, jota voi ihastella ulkoapäin jo pitkän etäisyyden päästä. Mutta Aitan sisällä voi myös vierailla, sillä Aitta toimii 420 000 männynsiemenen väliaikaisena varastona. Tästä määrästä siemeniä kasvaa noin 320 jalkapallokentän kokoinen metsä.

"Tänä kesänä kulttuurihistoriallisesti merkittävässä Verlan tehdasmuseossa menneisyys ja tulevaisuus kohtaavat. Siinä missä Verlan 1800-luvun tehdasympäristö kuvastaa puunjalostusteollisuuden varhaista vaihetta ja suurta merkitystä Suomen historiassa, näyttely osoittaa suuntaa kohti tulevaisuutta, jossa uusiutuvilla materiaaleilla on merkittävämpi rooli kuin koskaan", Verlan museojohtaja Ville Majuri sanoo.

"UPM rakentaa kestävää tulevaisuutta tarjoamalla uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja globaalien megatrendien luomiin haasteisiin. Biometsäteollisuuden edelläkävijänä haluamme tuoda innovatiiviset biomateriaalit nyt myös Verlan idylliseen ympäristöön. Näyttelyssä haluamme erityisesti korostaa, miten materiaalit ja tuoteratkaisut, kuten biolääketieteen tuotteet tai autossa käytettävät materiaalit, tuovat kestävän kehityksen mukaisia vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin", UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson toteaa.

Verla-päivää vietetään lauantaina 8.6. Luvassa on silloin mm. koskinäytös, veneretkiä sekä paperintekoa. Verla on myös 12.7. alkavien Kouvolan Asuntomessujen virallinen oheiskohde.

Lisätietoja antavat:
Museojohtaja Ville Majuri, UPM, puh. 040 5428050
Brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson, UPM, puh. 040 5003150

Toimituksille:
Näyttelyn valokuvat, taustamateriaali ja tiedot näyttelyssäesillä olevista tuotteita löytyy tästä linkistä.

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Yhtiössämme työskentelee noin 19 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore - Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

VERLA
Verlan alue on ainutlaatuinen ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä teollisuusmiljöö. Tuotanto pahvitehtaalla ja puuhiomossa päättyi vuonna 1964 ja vuonna 1972 niistä muodostettiin Suomen ensimmäinen tehdasmuseo. Verla nimettiin UNESCON maailmanperintökohteeksi vuonna 1996. Alueeseen kuuluu puuhiomon ja tehtaan lisäksi muun muassa Patruunan pytinki, puisto ja hyötypuutarha, pahvikuivaamo sekä noin 7000 vuotta vanha kalliomaalausten kokonaisuus Verlankoskella. Museon omistaa ja sen ylläpidosta vastaa UPM. Yksi UPM:n edeltäjäyhtiöistä, Kymi Osakeyhtiö, hankki Verlan omistukseensa vuonna 1922. www.verla.fi

Verlan tehdasmuseo on avoinna 2.5.-30.9. tiistaista sunnuntaihin klo 11-16 ja 23.6.-31.8. joka päivä klo 10-18. Suomenkieliset opastukset alkavat tasatunnein, muut kielet sopimuksen mukaan. Päivän viimeinen opastus alkaa klo 16/18.