Osakeohjelmat 2019-2021 UPM:n osakepohjaisissa kannustejärjestelmissä

Pörssitiedote 14.2.2019 9.30 EET

UPM-Kymmene Oyj      Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot       14.2.2019 klo 09.30 EET

Osakeohjelmat 2019-2021 UPM:n osakepohjaisissa kannustejärjestelmissä

UPM:n hallitus on hyväksynyt yhtiön pitkän aikavälin kannustejärjestelmien eli tulosperusteisen osakepalkkiojärjestelmän (Performance Share Plan) sekä viivästetyn osakepohjaisen kannustepalkkiojärjestelmän (Deferred Bonus Plan) mukaiset uudet osakepalkkio-ohjelmat kaudelle 2019-2021.

Pitkän aikavälin kannustejärjestelmät koostuvat vuosittain alkavista osakepalkkio-ohjelmista. Kunkin uuden ohjelman alkaminen edellyttää UPM:n hallituksen hyväksyntää.

Tulosperusteisen osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 2019-2021 ansaintakriteerinä on osakkeen kokonaistuoton kehitys ajanjaksolla 2019-2021.

Viivästetyn osakepohjaisen kannustepalkkiojärjestelmän ansaintakriteerit perustuvat konsernin käyttökatteeseen ja kunkin liiketoiminta-alueen käyttökatteeseen. Kauden 2019-2021 ohjelma koostuu yhden vuoden ansaintajaksosta (2019) ja sitä seuraavasta kahden vuoden rajoitusjaksosta (2020-2021).

Kauden 2019-2021 osakepalkkio-ohjelmien piiriin kuuluu yhteensä noin 430 henkilöä. Mikäli asetetut ansaintakriteerit saavutetaan kokonaisuudessaan, näiden ohjelmien perusteella luovutettavien osakkeiden enimmäismäärä on arviolta noin 1 200 000 osaketta. Edellä mainittu osakepalkkioiden arvioitu enimmäismäärä on ilmaistu palkkioiden bruttomääränä, josta vähennetään asianmukaiset verot ennen kuin osakkeet toimitetaan ohjelmien piirissä oleville henkilöille.

Osakkeet luovutetaan antamalla jo olemassa olevia osakkeita, joten ohjelmilla ei ole laimentavaa vaikutusta. Ansaintakriteerien saavuttamisen lisäksi palkkion saaminen on kummassakin ohjelmassa ehdollinen työsuhteen jatkumiselle. Kauden 2019-2021 ohjelmien perusteella ansaitut osakepalkkiot toimitetaan vuonna 2022.

Riitta Savonlahti, henkilöstöjohtaja, UPM, puh. +358 204 15 0048

UPM-Kymmene Oyj
Pirkko Harrela
Johtaja, Sidosryhmäsuhteet