UPM:ltä uusi biokomposiittimateriaali 3D-tulostukseen: luonnollista laatua sekä tarkkaan että ison mittakaavan tulostamiseen

Lehdistötiedote 16.4.2018 11.00 EEST

(UPM, Helsinki, 16.4.2018 kello 10.00) - UPM Formi 3D on uudentyyppinen, erityisesti 3D-tulostukseen kehitetty biokomposiitti, jossa yhdistyvät sellukuitu- ja biopolymeeriteknologiat.

Sellukuitujen ansiosta materiaalilla on luonnolliselta tuntuva mattapinta. Raaka-ainemateriaalista saa valmistettua sekä vaaleita että tummia mattapintaisia sävyjä. UPM Formi 3D toimii myös pienillä suuttimilla, mikä mahdollistaa yksityiskohtaisen tulostuksen. UPM Formi 3D jäähtyy nopeasti ja kutistuu vähän, mikä parantaa tulostuksen vakautta ja tekee siitä täydellisen valinnan myös suuren skaalan 3D-tulostamiseen. Koska UPM Formi 3D:llä on sulana itsekantavia ominaisuuksia, sillä voi tulostaa pyöreitä tai muita monimutkaisia tulosteita minimaalisella tukimateriaalin käytöllä. Uuden biokomposiitin etu on myös se, että valmiita tulosteita voi työstää puun tapaan hiomalla, maalaamalla tai liimaamalla PVAC-liimalla.

UPM Formi 3D-materiaalia valmistetaan ja myydään granulaatteina 3D-tulostusnauhan valmistajille tai suoraan suuren skaalan tulostukseen.

UPM Formi 3D:n tyypillisiä sovelluksia ovat esimerkiksi prototyypit, arkkitehtuurisuunnittelussa käytettävät konseptimallit, designtuotteet ja opetuskäyttö. UPM Formi on saatavana myös FSC®- ja PEFC(TM)-sertifioituna.

UPM Formi 3D esitellään 18.-19.4.2018 NORDIC 3D EXPO -messuilla kongressikeskus Dipolissa, Espoossa. UPM Biocomposites ja Maker3D antavat messuilla mielellään lisätietoja, jakavat materiaalinäytteitä ja esittelevät tulostusta paikan päällä.

Katso UPM Formi 3D -video

Lisätietoja:
Eve Saarikoski, sovelluspäällikkö, 3D-tulostus, UPM Biocomposites: puh: 040 835 2395

ma-pe 9.00-16.00

UPM Biocomposites
UPM Biocomposites luo arvoa yhdistämällä osaamista ja teknologioita kuitupohjaisten teknisten materiaalien valmistuksessa. UPM Biocomposites-liiketoiminta perustuu uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin. Liiketoimintaan kuuluvat UPM ProFi ulkotuotteet rakentamiseen ja UPM Formi granulaatit ruiskuvalu- ja ekstruusiotuotantoon. UPM Biocomposites -tehtaat sijaitsevat Suomessa ja Saksassa. www.upmprofi.fi  www.upmformi.com

Biometsäteollisuuden edelläkävijänä rakennamme kestävää, innovaatiovetoista ja kiinnostavaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. UPM tarjoaa kestäviä ja turvallisia ratkaisuja kasvavaan maailmanlaajuiseen kuluttajakysyntään. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Yhtiössämme työskentelee noin 19 100 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | upmbiofore.fi

Maker3D
Maker3D on suomalainen 3D-tulostettavia tuotteita suunnitteleva ja valmistava yritys, joka tarjoaa 3D-tulostuspalveluja nopeilla toimitusajoilla ja jonka valikoimaan kuuluu useita eri 3D-tulostustekniikoita. Yritys sijaitsee Helsingissä. http://www.maker3d.fi/

NORDIC3DEXPO
NORDIC3DEXPO on 3D-tulostukseen ja 3D-teknologioihin keskittyvä kansainvälinen messutapahtuma. Se järjestetään 18.-19.4.2018 uudistetussa kongressikeskus Dipolissa, Espoossa, FIRPAn 20-vuotisjuhlakonferenssin yhteydessä. Kohdevierailijaryhmiä ovat 3D-tulostusta ja 3D-teknologioita käyttävät yritykset sekä 3D-teknologia-alan tutkijat, opiskelijat ja harrastajat. http://3dexpo.fi/index.html