Venäjän vaneriteollisuuden edelläkävijä, UPM Chudovon vaneritehdas juhlii 25-vuotista taivaltaan

Lehdistötiedote 2.11.2015 13.00 EET

(UPM Plywood, Lahti, 2.11.2015 klo 13 EET) - UPM:n Chudovon vaneritehdas täytti 25 vuotta eilen 1.11.2015. Tehdas on toiminut alusta alkaen nykyaikaisen vanerituotannon suunnannäyttäjänä Venäjällä.

"UPM Chudovo kuuluu ehdottomasti vaneritehtaittemme parhaimmistoon. Jatkuva parantaminen, laadunhallinta sekä motivoitunut henkilöstö ovat tehtaan menestystekijöitä", toteaa UPM:n vaneriliiketoiminnan johtaja Mika Sillanpää.

UPM Chudovon vaneritehdas tuottaa korkealaatuisia WISA®-vanereita pääasiassa rakentamiseen, huonekaluteollisuuteen ja sisustamiseen sekä kuljetusvälineteollisuuteen ja LNG-laivanrakentamiseen. Noin 70% tehtaan tuotannosta viedään ulkomaille, lähinnä Eurooppaan. Tehdas työllistää yli 600 henkilöä.

Lisätietoja antavat:
Anatoli Zhukovets, General Director, UPM Chudovo, puh. + 7 921 1946080

UPM Chudovo on yksi UPM:n kahdeksasta vaneritehtaasta; muut tehtaat sijaitsevat Suomessa ja Virossa. Ensimmäisen Neuvostoliiton ja Suomen välisen yhteisyrityksen (Chudovo-RWS) perustusasiakirjat allekirjoitettiin 5.7.1988 Novgorodlespromin sekä Schauman Wood Oy:n ja Raute Oy:n välillä. Vanerituotanto käynnistyi tehtaalla 1.11.1990. Tehdas siirtyi täysin UPM:n omistukseen vuonna 2005.
Henkilöstö: yli 600
Tuotantokapasiteetti: 110 000 kuutiota koivuvaneria vuodessa
Raaka-aine: 300 000 kuutiota koivutukkia vuodessa
Tuotteet: WISA®-vanereita useisiin loppukäyttökohteisiin

UPM Plywood valmistaa korkealaatuisia WISA®-vanereita ja -viiluja pääasiassa rakentamiseen ja kuljetusvälineteollisuuteen sekä lämpömuotoiltavaa UPM Grada® -puumateriaalia muotopuristamiseen. UPM Plywoodin liikevaihto oli noin 440 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja sen palveluksessa on noin 2 400 henkilöä. UPM Plywoodilla on kuusi vaneritehdasta ja yksi viilutehdas Suomessa sekä vaneritehtaat Venäjällä ja Virossa.
www.wisaplywood.fi, www.upmgrada.com

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 20 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi