UPM edistää sellun ja paperin vastuullista hankintaa Kiinassa China Sustainable Paper -allianssin kautta

Lehdistötiedote 2.10.2015 15.00 EEST

​​(UPM Shanghai, 2.10.2015, klo 9.30) – Kiinassa otettiin 10.9.2015 merkittävä askel kohti entistä vastuullisemmin hankittuja sellu- ja paperituotteita, kun WWF (Maailman luonnonsäätiö), Kiinan metsäteollisuusyhdistys (Chinese Forestry Industry Association) sekä maailman johtavat sellu- ja paperituotteiden valmistajat ja ostajat perustivat China Sustainable Paper -allianssin (CSPA). Allianssin tavoitteena on edistää vastuullista hankintaa ja kestävää metsänhoitoa Kiinan metsäteollisuudessa.

UPM on yksi allianssin kymmenestä perustajajäsenestä. Allianssiin kuuluu Kiinan sellu- ja paperiteollisuuden toimitusketjussa toimivia kansainvälisiä yrityksiä, kuten Kimberly-Clark, Fuji Xerox, HP ja IKEA, sekä kansallisesti merkittäviä toimijoita.

"Kiina on tällä hetkellä maailman suurin paperituotteiden tuottaja ja kuluttaja, mutta samaan aikaan maa kärsii metsäkadosta ja puutavaran puutteesta", sanoo Ma Yuanyuan, UPM Paper Asian markkinointi-, viestintä- ja ympäristöjohtaja. "UPM on Kiinan johtava toimistopaperien tuottaja, joten meillä on merkittävä rooli kestävän metsäteollisuuden edistämisessä alueella. Tämä oli myös tärkein peruste liittymisellemme", Ma jatkaa.

WWF Kiina toivoo, että CSPA toimii kestävän kehityksen suunnannäyttäjänä myös muille Kiinan teollisuudenaloille. "Alueellisen allianssin kautta WWF pyrkii lisäämään sertifioitujen ja kierrätettyjen paperi- ja sellutuotteiden kysyntää ja tarjontaa Kiinan markkinoilla. Haluamme myös innostaa hankkeella muita teollisuudenaloja samansuuntaiseen muutokseen", sanoo tohtori Li Lin, WWF China Executive Program Director.

CSPA lisää kestävästi tuotettujen paperi- ja sellutuotteiden kysyntää ja tarjontaa

CSPA:n jäsenyhtiöt sitoutuvat vastuulliseen hankintaan joko ostajana tai tuottajana. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yhtiöt harjoittavat kestävää metsänhoitoa, tuntevat käyttämänsä puun alkuperän ja varmistavat, että puu on laillisesti hakattu. CSPA:n tavoitteena on myös tuoda julkisten tunnustusten sekä sertifioitujen ja kierrätettyjen paperi- ja sellutuotteiden etuja laajemmin kuluttajien tietoisuuteen.
"UPM on jo tänään näiden arvojen edelläkävijä. UPM Changshun tehdas Kiinassa on kansainvälisissä PEFC- ja FSC®-metsäsertifiointijärjestelmissä, ja kaikki paperilajimme ovat saaneet korkeimman arvosanan WWF:n Check your Paper -järjestelmässä", Ma kertoo. "UPM oli itse asiassa ensimmäinen Kiinassa toimiva metsäyhtiö, jonka tuotteille on myönnetty FSC®-sertifikaatti. CSPA:n jäsenyys on meille uusi mahdollisuus edistää kestävää kehitystä Kiinan markkinoilla", hän jatkaa.

Lisätietoja:
Yuanyuan Ma, puh. +86 186 21108686

www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal
www.linkedin.com/company/upm-kymmene

UPM Paper Asia
UPM Paper Asia valmistaa hienopapereita Aasian markkinoille sekä tarra- ja pakkauspapereita maailmanlaajuisille markkinoille. Sen asiakkaita ovat vähittäismyyjät, painotalot, kustantajat, jakelijat ja paperin jalostajat. UPM Paper Asia on kestävän kehityksen edelläkävijä ja sen suorituskykyiset tuotteet valmistetaan Kiinassa ja Suomessa. UPM Paper Asia työllistää noin 1700 ihmistä Kiinassa, Suomessa, Japanissa, Koreassa, Singaporessa ja Australiassa. Sen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. www.upmpaper.com

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. UPM palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 20 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

WWF on maailman vaikuttavin ympäristöjärjestö, joka toimii yli sadassa maassa. Missiomme on rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. Suojelutyömme tavoite on pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ihmiskunnan ekologisen jalanjäljen kasvu. WWF on kansainvälisesti perustettu vuonna 1961 ja Suomessa olemme toimineet vuodesta 1972. www.wwf.fi