Tulipalo UPM Kaipolan paperitehtaan keräyspaperivarastolla

Lehdistötiedote 9.10.2015 16.00 EEST

​(UPM, Jämsä, 9.10.2015) – UPM:n Jokilaakson tehtailla Kaipolassa syttyi keräyspaperivaraston lattiatasolla olevalla syöttökuljettimella tulipalo 9.10. klo 00:37 ja suurpalohälytys annettiin välittömästi. Alkusammutus lähti liikkeelle nopeasti tehtaan oman henkilökunnan toimesta: palon leviämistä kuljettimella saatiin rajattua ja laajeneminen varastoon estettyä ennen ensimmäisen sammutusyksikön saapumista. Sammutukseen osallistui useita yksiköitä Keski-Suomesta, ja lopullisesti tilanne oli ohi klo 02:50, minkä jälkeen UPM tehdaspalokunta jäi jatkamaan jälkisammutustyötä. Paloalue siivotaan tämän päivän aikana.

Runsaasta hetkellisestä savunmuodostuksesta huolimatta tulipalo ei aiheuttanut henkilö- tai ympäristövahinkoja. Aineellisia vahinkoja ei aiheutunut. Siistaamon tuotantoon tuli palon ajaksi katkos, mutta paperintuotanto tehtaan kolmella paperikoneella jatkui keskeytyksettä. Palon syttymissyytä ei vielä tiedetä.

Lisätietoja antaa:
Tehtaanjohtaja Markku Taavitsainen, UPM Jokilaakson tehtaat, puh. 02041 66120.

Tiedoksi toimituksille:

UPM Jokilaakson tehtaat
UPM Jokilaakson tehtailla valmistetaan päällystämätöntä aikakauslehtipaperia (SC) sekä tarra- ja pakkauspapereita Jämsänkosken yksikössä ja päällystettyä aikakauslehtipaperia (LWC), luettelopaperia (MFS) ja sanomalehtipaperia Kaipolan yksikössä. Tehtaiden yhteenlaskettu vuosittainen kapasiteetti on noin 1 370 000 tonnia. Jämsässä sijaitsevat tehtaat työllistävät noin 850 henkilöä.

UPM Paper ENA
UPM Paper ENA (Eurooppa ja Pohjois-Amerikka) on maailman johtava graafisten papereiden valmistaja, joka palvelee Magazine Publishing & Advertising, Merchants, Home & Office ja Newspaper Publishing -asiakkaita. UPM on kestävän kehityksen edelläkävijä, joka valmistaa erilaisiin loppukäyttöihin sopivia papereita Suomessa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Itävallassa ja USA:ssa. UPM Paperi ENA:n pääkonttori on Saksassa ja liiketoiminta-alue työllistää noin 9000 henkilöä. Lue lisää: www.upmpaper.com

UPM Paper Asia
UPM Paper Asia valmistaa hienopapereita Aasian markkinoille sekä tarra- ja pakkauspapereita maailmanlaajuisille markkinoille. Sen asiakkaita ovat vähittäismyyjät, painotalot, kustantajat, jakelijat ja paperin jalostajat. UPM Paper Asia on kestävän kehityksen edelläkävijä ja sen suorituskykyiset tuotteet valmistetaan Kiinassa ja Suomessa. UPM Paper Asia työllistää noin 1700 ihmistä Kiinassa, Suomessa, Japanissa, Koreassa, Singaporessa ja Australiassa. Sen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. www.upmpaper.com