Nordic Forest Fund on sopinut metsätilakaupoista UPM:n kanssa

Sijoittajauutinen 12.9.2014 14.15 EEST

(UPM, Helsinki, 12.9.2014, kello 14.15)  -  UB Nordic Forest Management Oy:n hallinnoima Nordic Forest Fund (NFF) ja UPM ovat sopineet yli 1 000 hehtaarin metsäkaupasta. Kaupan kohteena olevat tila ja kaksi määräalaa sijaitsevat Lieksassa ja Paltamossa. Nyt solmittuun metsätilakauppaan  liittyy pitkäaikainen puukauppa- ja metsäpalvelusopimus UPM:n kanssa, mikä takaa puulle vakaan menekin ja metsien kestävän hoidon. Tämä kauppa mukaan lukien ovat NFF ja UPM sopineet noin 4 600 hehtaarin metsätilakaupoista. Tilat sijaitsevat Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kaupan osapuolet ovat sopineet, että sopimusten hintaa ei julkaista.

”Nordic Forest Fund tarjoaa sijoittajalle mahdollisuuden omistaa palan suomalaista metsää ilman metsänhoidon ja oikea-aikaisen myynnin ja oston huolia”, kertoo UB Nordic Forest Management Oy:n toimitusjohtaja Mikael Beck.  ”Rahaston metsästrategiassa hyödynnetään metsätalouden suunnittelun johtavaa osaamista tavoitteena sijoitetun pääoman tuoton optimointi. UPM on rahastollemme erittäin mielekäs pitkäaikainen yhteistyökumppani.”

”Pitkäaikainen puukauppa- ja metsäpalvelusopimus osana NFF:n kaltaisten sijoittaja-asiakkaiden kanssa tehtäviä metsätilakauppoja on molemmille osapuolille hyödyksi,” sanoo UPM:n metsätalousjohtaja Sauli Brander. ”Sijoittajalle sopimus takaa metsien hyvän hoidon ja tasaisen tulovirran puukaupoista. UPM:lle se merkitsee tasaista puuvirtaa ja yhtiön metsäammattilaisten osaamisen hyödyntämistä uudenlaisessa metsänomistusympäristössä.

UPM on myynyt säännöllisesti metsäomaisuuttaan osana kiinteistöjensä jalostusta. Yhtiön metsäomaisuus on nykyisellään noin 820 000 hehtaaria.

Lisätietoja:
Myyntipäällikkö Riitta Väisänen, UPM, puh. 0400 546 690
Toimitusjohtaja Mikael Beck, UB Nordic Forest Management Oy, puh. 0400 618859

Toimituksille tiedoksi:

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Nordic Forest Fund on United Bankers Oy:n tytäryhtiön Nordic Forest Management Oy:n (NFM) hallinnoima rahasto.  NFM:n toimitusjohtaja on KTM Mikael Beck ja hallituksen puheenjohtajana KTM, MMK Rainer Häggblom. Häggblom on maailman johtavia metsäalan asiantuntijoita. Hänellä on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus metsätoimialasta ja -sijoituksista mm. aiemmista tehtävistään Jaakko Pöyryn toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana. www.nordicforest.fi