UPM ryhtyy Domtarin BioChoice ligniinin jakelijaksi Euroopassa

Sijoittajauutinen 10.7.2014 11.30 EEST

(UPM, Helsinki, 10. heinäkuuta 2014, 11:30) – UPM ja Domtar ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan UPM:stä tulee yksinoikeudella Domtarin Biochoice™ ligniinin jakelija Euroopassa. BioChoice™  tuotetaan Domtarin biojalostamolla Plymouthissa, USA:n Pohjois-Carolinassa. Sopimus astuu voimaan 1. elokuuta 2014.

BioChoice™ ligniini on sulfaattisellun tuotannosta saatava sivutuote. Se on 100% biopohjainen ja kestävä vaihtoehto korvaamaan fossiilisia raaka-aineita ja tuotteita. BioChoice™ ligniinillä on Yhdysvaltojen viranomaisten ”Sertifioitu Biopohjainen Tuote” -merkki.

“Uraauurtava ligniininerotusprosessimme antaa meille mahdollisuuden tarjota kaupallisesti merkittäviä määriä korkealaatuista ligniiniä. UPM on monessa suhteessa hyvä yhteistyökumppani Domtarille. UPM:llä on vahva asema Euroopassa ja myös vuosien kokemus biomateriaaleista”, sanoo johtaja Richard Mullen Domtarilta.

“Olemme hyvin tyytyväisiä tähän sopimukseen, sillä näin saamme hyvän tuotteen tarjontaamme. Lisäksi voimme yhdessä Domtarin kanssa kehittää markkinoita ja tarjota asiakkaillemme kestäviä, arvoa lisääviä tuotteita yhä useampiin loppukäyttöihin”, toteaa UPM:n Biokemikaalien johtaja Juuso Konttinen.

“Uusiutuvan biomassan monimuotoinen käyttö yhdistettynä uusiin innovaatioihin ja kestävään kehitykseen ovat UPM:n Biofore-strategian kulmakiviä. Kehitystyön tuloksena on syntynyt monipuolista osaamista ja teollisuusoikeuksia, kuten patentteja, ligniinipohjaisiin tuotteisiin liittyen. Ligniinipohjaisia tuotteita, kuten esimerkiksi hartseja, voidaan käyttää useissa sovelluksissa, muun muassa puutuoteteollisuuden sideaineissa”, Konttinen jatkaa.

Lisätietoja antavat:
Richard Mullen, Johtaja, Markkinakehitys ja Analyysit, Domtar, puh. +1 803-802-8283
Juuso Konttinen, Johtaja, Biokemikaalit, UPM, puh.+358 40 531 7405

UPM Media Desk
9.00-16.00 EET
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Domtar Corporation (NYSE: UFS) (TSX: UFS) suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja toimittaa kuitupohjaisia tuotteita kuten paino-, erikois- ja pakkauspapereita sekä hygienia tuotteita. Vuonna 2013 Domtarin liikevaihto oli 5,4 miljardia US dollaria. Domtarilla on toimintaa noin 50 maassa ja työllistää noin 10 000 henkilöä. www.domtar.com