UPM BioVerno loppusuoralle EU:n kestävän energian kilpailussa

Lehdistötiedote 5.6.2014 14.30 EEST

(UPM, Helsinki, 5.6.2014 klo 14.30) – Uusiutuva UPM BioVerno diesel pääsi loppusuoralle matkustukseen liittyvien projektien sarjassa Sustainable Energy Europe 2014 -kilpailussa.  Sarjassa kilpailevat energiatehokkaaseen tai uusiutuvalla energialla tapahtuvaan liikkumiseen liittyvät projektit.

Tänä vuonna kilpailuun osallistui kaikkiaan 342 projektia. Yhdeksän tekniikan asiantuntijaa valitsi niistä kaikkiaan 30 projektia loppusuoralle. Uusiutuva UPM BioVerno diesel, joka valmistetaan selluntuotannon tähteenä syntyvästä mäntyöljystä, on valittu matkustussarjan viiden parhaan projektin joukkoon.

UPM BioVerno diesel on ainutlaatuinen suomalainen innovaatio.  UPM:n uusiutuva diesel auttaa vähentämään  kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi fossiiliseen dieseliin verrattuna. UPM rakentaa ensimmäisenä maailmassa puupohjaista UPM BioVernoa valmistavan kaupallisen mittakaavan biojalostamon Lappeenrantaan. Jalostamo käynnistyy kesällä 2014 ja tuottaa noin 100 000 tonnia uusiutuvaa UPM BioVerno -dieseliä vuodessa. Tuotantomäärä kattaa neljänneksen Suomen vuoden 2020 liikenteen polttoaineiden biovelvoitteesta.

Sustainable Energy Europe -kilpailu on osa Euroopan komission aloitteesta vuonna 2006 alkanutta kestävän energian viikkoa (EUSEW). Palkinnot jaetaan kestävän energian viikolla Brysselissä 24.6.2014.

EU:n kestävän energian viikolla esitellään energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian ratkaisuihin liittyviä ratkaisuja. Sen avulla halutaan jakaa parhaita käytäntöjä, inspiroida uusia ideoita ja edistää yhteistyötä, jotta saavuttaisimme EU:n energia- ja ilmastotavoitteet.

Lisätietoja EU:n kestävän energian viikosta: http://www.eusew.eu/awards-competition/awards-2014

UPM Media Desk
www.upm.com
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Biopolttoaineet
UPM aikoo merkittäväksi toimijaksi korkealaatuisissa, kehittyneissä liikenteen biopolttoaineissa. Biopolttoaineet ovat olennainen osa Biofore-strategiaa, joka yhdistää bio- ja metsäteollisuuden.
Yhtiön kehittämät innovatiiviset, puupohjaiset biopolttoaineet ja niiden tuotantoteknologiat ovat osa kestävää tulevaisuutta. UPM:n biopolttoaineet ovat edelläkävijöitä laadussa, käytettävyydessä ja kestävässä kehityksessä. Ne laskevat autoilun kasvihuonekaasupäästöjä huomattavasti fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. www.upmbiopolttoaineet.fi