ProCom palkitsi Biofore-konseptiauton Vuoden viestintätekona

Lehdistötiedote 4.6.2014 9.00 EEST

( UPM, Helsinki, 4.6.2014 klo 9.00) – Viestinnän ammattilaisjärjestö ProCom on palkinnut UPM:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun Biofore-konseptiauton Vuoden viestintätekona.

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa esitelty Biofore-konseptiauto demonstroi biomateriaalien innovatiivista käyttöä autoteollisuudessa. Valtaosa perinteisesti muovista valmistetuista osista on korvattu konseptiautossa UPM:n korkealaatuisilla ja kestävillä biomateriaaleilla, UPM Formilla ja UPM Gradalla. Auton tankista löytyy UPM:n puupohjaista uusiutuvaa dieseliä, UPM BioVernoa.

Biofore-konseptiautosta on kirjoitettu viimeisen vuoden aikana yli 200 mediassa ympäri maailmaa. Lisäksi auto on ollut esillä blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa.

Geneven autonäyttelyn jälkeen Biofore-konseptiauto on ollut kysytty vieras moniin tapahtumiin ympäri maailmaa. Ennen Suomeen paluuta auto vieraili YK:n kansakuntien palatsissa Genevessä. Kuluvana vuonna auto kiertää UPM:n, Metropolian ja muiden yhteistyökumppaneiden tapahtumissa ympäri Suomea.

Vuoden viestintäteko -palkinnon myöntäneen ProComin mukaan UPM on onnistunut uudistumaan perinteisestä metsäteollisuusyrityksestä kansainväliseksi biomateriaaliyhtiöksi. Yhtiön Biofore-strategian viestintä on onnistunut erityisen hyvin kuitupohjaisia biomateriaaleja hyödyntävän Biofore-konseptiauton avulla. Konseptiauto on konkreettinen osoitus kekseliäästä suomalaisesta bioteknologiasta ja se on saavuttanut laajaa kansainvälistä huomiota.

”Uusiutuvat raaka-aineet ovat keskeinen osa Biofore-strategiaamme. UPM:llä on pitkä historia puukuidun jalostamisesta, ja myös uudet liiketoimintomme pohjaavat biomassan hyödyntämiseen kestävällä ja resurssitehokkaalla tavalla. Biometsäteollisuus tarjoaa meille lukemattomia mahdollisuuksia uuden innovointiin ja Biofore-konseptiauto on yksi hieno esimerkki tästä”, iloitsee UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson.

Biomateriaalien käyttöalueet eivät rajoitu autoteollisuuteen, vaan materiaalit soveltuvat laajasti eri käyttötarkoituksiin, kuten design- ja akustiikkatuotteisiin, sekä erilaisiin teollisiin ja kuluttajatuotteisiin. Esimeriksi Genelec käyttää biokomposiittimateriaalia kaiuttimissaan, Tregren valmistaa puolestaan samasta materiaalista keittiöpuutarhoja.

”Olemme ylpeitä yhteistyöstä Metropolian autoalan ja teollisen muotoilun opiskelijoiden kanssa, sekä siitä mitä olemme yhdessä saavuttaneet”, Nilsson sanoo.

Vuoden viestintäteko julkaistiin 3.6. ProCom-päivässä Helsingin Kalastajatorpalla.

Lue brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilssonin blogipostaus Biofore-auton matkasta täältä.

Lisätietoja antavat:
Elisa Nilsson, brändi- ja viestintäjohtaja, UPM, puh. 0204 16 7806
Pekka Hautala, projektijohtaja, Metropolia Ammattikorkeakoulu, puh. 050 048 3786

UPM Media Desk:
www.upm.com
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

Katso Biofore-konseptiauton video Youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=CbF99ScSkfY

Biofore-konseptiauton englanninkielinen nettisivu: www.bioforeconceptcar.upm.com

Kuvia median käyttöön Biofore-autosta: http://pet.upm.com/?cart=7495-diealiejhl&l=EN

Biofore-auto esillä kesän aikana muun muassa seuraavissa tapahtumissa:
3.-6.6. Pulpaper-messut, Helsingin messukeskus (ammattilaistapahtuma), Helsinki.
26.7. Jaakon päivä, Pietarsaari.
8.8. UPM Säynätsalon tehtaan avoimet ovet, Jyväskylä.

Palkinnon ottivat vastaan UPM:ltä brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson (keskellä), projektikoordinaattori Kari Luukko (toinen oikealta) ja Metropolialta projektijohtaja Pekka Hautala (oikealla).

(Yllä oleva kuva painokelpoisena löytyy täältä. Kuvaaja: Olli-Pekka Orpo.)

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Metropolia ammattikorkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu, joka kouluttaa kulttuurin, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä tekniikan tulevia asiantuntijoita ja kehittäjiä. Metropolia on vastuullinen yhteistyökumppani ja korkeakoulutuksen uudistaja. www.metropolia.fi

ProCom
Suomen suurimpana viestintäammattilaisten verkostona ProCom edistää jäsentensä ammatillista kehittymistä ja lujittaa viestinnän asemaa. Jäseninä on 2500 viestinnän parissa työskentelevää tiedottajaa, viestintäpäällikköä, -johtajaa, yrittäjää, konsulttia ja opiskelijaa. ProCom tarjoaa viestintäalan ammattilaisille vuorovaikutusfoorumin, jonka jäsenet pääsevät vaikuttamaan alan kehitykseen ja toimintamalleihin Suomessa.

ProCom on alansa vanhin järjestö Euroopassa. Järjestö on perustettu vuonna 1978 nimellä Suomen Tiedottajien Liitto. Sen edeltäjiä olivat vuonna 1947 perustettu Tiedotusmiehet ry ja vuonna 1955 perustettu Suomen Henkilöstölehtien yhdistys.