Länsi-Suomen Voima investoi uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan - Harjavallan vesivoimalaitokselle uusi koneyksikkö

Sijoittajauutinen 14.4.2014 11.00 EEST

(Länsi-Suomen Voima, Helsinki, 14.4.2014 klo 10.00) – Länsi-Suomen Voima Oy investoi uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan. Yhtiö laajentaa Kokemäenjoella sijaitsevaa Harjavallan vesivoimalaitosta uudella koneyksiköllä ja samalla peruskorjaa olemassa olevat kaksi turbiinia. Kokonaisinvestoinnin suuruus on noin 40 miljoonaa euroa. Projekti valmistuu vuoden 2017 lopussa. Länsi-Suomen Voiman suurin omistaja on UPM.

”Harjavallan investointi lisää merkittävästi uusiutuvan energian tuotantoa Suomessa. Suomen hallituksen tavoitteena on lisätä vesivoimaa vuoteen 2020 mennessä. Harjavallan investointi vastaa lähes 10 prosenttia hallituksen tavoitteesta. Peruskorjauksen myötä voimme nostaa tuotantokapasiteettia ja parantaa tehokkuutta, säädettävyyttä ja ympäristöturvallisuutta”, sanoo Olli Nummelin, Länsi-Suomen Voiman toimitusjohtaja.

Suomessa tarvitaan lisää säätövoimaa tasapainottamaan sähkön tuotannon ja kulutuksen vaihteluita, koska maahan on syntymässä lähivuosina lisää vaihtelevaa ja säästä riippuvaista sähköntuotantoa, kuten tuulivoimaa. Vesivoiman soveltuvuus säätövoimaksi on hyvä, koska se ei ole niin säästä riippuvaista ja sään aiheuttamiin muutoksiin pystytään reagoimaan nopeasti.

Investointi parantaa myös Kokemäenjoen virtaaman säännöstelymahdollisuutta ja siten tulvariskin hallintaa. Joen alajuoksulla sijaitseva Porin kaupunki on Suomen suurin yksittäinen tulvariskialue.

”Suomen ympäristökeskuksen mukaan tulevaisuudessa Kokemäenjoen virtaamat kasvavat talvella noin 50 prosentilla ja kesävirtaamat puolestaan pienenevät noin 50 prosentilla. Investointi auttaa meitä sopeutumaan tähän. Uusi koneyksikkö mahdollistaa myös jatkuvan juoksutuksen paremman hallinnan. Kun vesi virtaa koko ajan ja sitä on tasaisemmin, se parantaa osaltaan joen virkistyskäyttöä”, toteaa Olli Nummelin.

Laajennettu vesivoimalaitos tarjoaa tilat kalahautomolle, minkä kautta halutaan tukea paikallisen kalakannan suojelemista ja ylläpitämistä.

Länsi-Suomen Voima Oy:n omistavat UPM-Kymmene Oyj:n lisäksi PVO-Vesivoima Oy, Statkraft Suomi Oy, Porin kaupunki ja Pori Energia Oy.

Hankkeeseen liittyen järjestetään avoin tiedotustilaisuus Harjavallan Keskustan koulun Harjavalta-salissa (Myllykatu 3) maanantaina 14.4.2014 alkaen klo 17.00.

Olli Nummelin, toimitusjohtaja, Länsi-Suomen Voima, puh. 0400 731 350

Toimituksille:

Länsi-Suomen Voima Oy omistaa vuonna 1939 valmistuneen Harjavallan vesivoimalaitoksen Kokemäenjoessa. Voimalaitoksen pudotuskorkeus on 26,4 metriä ja nykyinen teho kahdella kaplanturbiinilla on yhteensä 72 megawattia, mikä tekee siitä yhden Etelä-Suomen tehokkaimmista vesivoimalaitoksista. Uusi koneyksikkö rakennetaan nykyisen vesivoimalaitoksen yhteyteen. Uuden koneen teho on noin 20 MW ja peruskorjauksessa kummankin nykyisen turbiinin teho nousee 36 MW:sta 45 MW:iin. Uudistuneen laitoksen kokonaisteho on 110 MW. Länsi-Suomen Voima Oy:n omistavat UPM-Kymmene Oyj, PVO-Vesivoima Oy, Statkraft Suomi Oy, Porin kaupunki ja Pori Energia Oy.

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Pohjolan Voima on voimavarojen yhdistäjä, joka lisää asiakkaidensa kilpailukykyä tuottamalla tehokkaita ja innovatiivisia energiapalveluja. Painopisteemme ovat vesivoima, lämpövoima ja ydinvoima. Tuotamme noin 20 % Suomessa tuotetusta sähköstä. www.pohjolanvoima.fi.

Statkraft Suomi Oy on osa norjalaista Statkraft-konsernia. Statkraft on Euroopan suurin uusiutuvan energian tuottaja ja Norjan johtava sähköyhtiö. Yhtiö omistaa, tuottaa ja kehittää vesivoimaa, tuulivoimaa, kaasuenergiaa ja kaukolämpöä. Statkraft on merkittävä toimija Euroopan sähkökaupassa ja yhtiöllä on 3600 työntekijää yli 20 maassa. www.statkraft.com

Pori Energia OY on korkealuokkaisia energiapalveluja tuottava ja tarjoava yritys. Vahvuutemme energian ja palveluiden tarjoajana ovat oman maakunnan uusiutuviin luonnonvaroihin perustuva energiantuotanto sekä yli 200 ihmisen osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö. Yli 100-vuotinen historiamme energia-alalla antaa vakaan ja luotettavan pohjan toiminnallemme. Pori Energia OY:n omistaa Porin kaupunki.