UPM valmistelee oman PEFC- sertifiointiryhmän perustamista

Lehdistötiedote 12.3.2014 16.02 EET

Helsinki, 2014-03-12 15:02 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- UPM laajentaa sertifiointipalvelutarjontaansa Suomessa ja valmistelee oman PEFC-ryhmäsertifikaatin käyttöönottoa vuoden 2014 aikana. Se tarjoaa UPM:n metsänomistaja-asiakkaille mahdollisuuden hankkia kestävästä metsätaloudesta viestivä sertifikaatti UPM:n sertifiointiryhmän jäsenenä.

”Metsänomistajalle UPM:n PEFC-sertifiontiryhmään liittyminen on helppo, turvallinen, kustannustehokas ja riskitön”, UPM:n avainasiakaspäällikkö Eija Kuusisto sanoo. ”UPM hoitaa sertifiointiin liittyvät hallinnolliset asiat metsänomistajan puolesta. Sertifikaattiin liittyneet saavat ajantasaisen tiedon sertifioinnissa tapahtuvista muutoksista ja voivat luottaa siihen, että metsien hoito ja käyttö ovat PEFC:n vaatimusten mukaista.”

”Lopputuoteasiakkaidemme puun alkuperälle asettamat vaatimukset kasvavat ja meille on tärkeää, että pystymme kaikissa olosuhteissa tarjoamaan asiakkaillemme sertifioidusta puusta valmistettuja tuotteita”, UPM:n Pohjois-Euroopan metsäasioiden sidosryhmäjohtaja Pekka Rajala sanoo. ”Tavoitteenamme on lisätä sertifioidun puun käyttöä lopputuotteissamme sekä edistää ja käyttää luotettavia metsäsertifiointijärjestelmiä.”

Yhdessä puun alkuperän hallintaketjun kanssa metsäsertifiointi osoittaa tuotteeseen käytetyn raaka-aineen olevan peräisin kestävästi hoidetuista metsistä. Tämä ketju voidaan osoittaa aina lopputuotteita ostaville asiakkaille asti.

”Perustamalla oman PEFC-sertifiointiryhmän haluamme korostaa metsäsertifioinnin merkitystä ja lisätä omalla toiminnallamme PEFC: n arvostusta ja käyttöä”, Pekka Rajala jatkaa.  ”Haluamme, että PEFC-sertifiointi on jatkossakin oleellinen osa suomalaista metsätaloutta ja kansallista infraa.”

”PEFC-sertifiointi on ollut Suomessa laajamittaisesti käytössä jo yli viisitoista vuotta ja tällä hetkellä lähes 95 prosenttia talousmetsistämme on PEFC-sertifioitu. UPM on ollut mukana PEFC-järjestelmässä sen alusta lähtien ja tuntee sen vaatimukset. UPM:n oman sertifiointiryhmän käyttöön ottoon kynnys on siis matala,” Eija Kuusisto toteaa.

UPM seuraa kaiken hankkimansa puun alkuperää. UPM:n tuotteissa käytetyn sertifioidun kuidun osuus oli globaalisti 80 prosenttia vuonna 2013, Suomen tehtailla osuus oli 83 %.

Kaikki UPM:n omistamat metsät on sertifioitu; Suomessa yhtiön kaikki metsät on PEFC-sertifioitu ja lisäksi noin puolet niistä myös FSC®-sertifioitu (FSC® C109750), USA:n Minnesotassa SFI-sertifioitu ja Isossa-Britanniassa sekä Uruguayssa sekä FSC- että PEFC-sertifioitu.

Lisätietoja:
Johtaja Pekka Rajala, sidosryhmäsuhteet, metsäasiat, Pohjois-Eurooppa, puh. 0400 269 533
Avainasiakaspäällikkö Eija Kuusisto, Puunhankinta ja metsätalous, puh. 0400 156 284
Ympäristöpäällikkö Sami Oksa, Puunhankinta ja metsätalous, puh. 040 560 34 74

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Puunhankinta ja metsätalous vastaa UPM:n puuraaka-aineen hankinnasta Suomessa, Venäjällä ja Baltian maissa. Yhtiön tehtaiden tarvitsemasta puumäärästä valtaosan hankimme Suomesta yksityismetsänomistajilta, joille tarjoamme myös monipuolisia metsänhoito- ja asiantuntijapalveluja. Lisäksi vastaamme sekä yhtiön että sopimuskumppaneidemme metsien hoidosta ja myymme yhtiön metsäomaisuudesta jalostettuja ranta-tontteja ja metsätiloja. www.metsämaailma.fi, www.bonvesta.fi