UPM Gradasta muotoillut tuotteet valokeilassa EcoDesign-näyttelyssä Milanossa

Lehdistötiedote 13.3.2014 10.00 EET

(UPM, Helsinki, 13.3.2014 klo 10) - Kymmenkunta lämpömuovattavasta UPM Grada -puumateriaalista tehtyä työtä on hienosti esillä EcoDesign-näyttelyssä Italiassa. Näyttely pidetään tunnetussa La Triennale muotoilumuseossa Milanossa 8–13.4. Näyttelyyn odotetaan runsaasti muotoilusta kiinnostuneita kävijöitä, sillä näyttely avaa ovensa samanaikaisesti vuosittain järjestettävän kansainvälisen Salone Internazionale del Mobile -huonekalu- ja muotoilumessun kanssa.

Näyttelyssä on esillä muotoilua, jossa kestävän kehityksen periaatteet ovat punaisena lankana läpi koko tuotteen elinkaaren, aina suunnittelusta lähtien. Ekologisuus on otettu huomioon niin materiaalivalinnoissa, tuotannossa, tuotteen käytössä, tuotteen kierrätyksessä kuin mahdollisessa hävittämisessäkin.

UPM Gradan osuus näyttelystä koostuu suomalaisten huippusuunnittelijoiden töistä. Mukana on Eero Aarnion, Harri Koskisen, Kristiina Lassuksen, Antti Olinin, Kasper Nymanin, Jouko Järvisalon, Esa Vesmasen, Mikko Paakkasen, Mika Ihanuksen, Antti Kotilaisen, Samuli Naamangan ja Ilmari Tapiovaaran töitä, joissa kaikissa on käytetty uutta innovatiivista puumateriaalia. Näyttelyssä esillä olevat tuotteet, tuolit, hyllyt, tilanjakajat ja sisustusesineet, on esitelty tarkemmin UPM Gradan -sivulla osoitteessa www.upmgrada.com.

“UPM Grada on erinomainen materiaali ekologiseen muotoiluun. Materiaali ei sisällä terveydelle haitallisia yhdisteitä, se on kestävää ja se avaa muotoilulle uusia mahdollisuuksia. Puumateriaali on valmistettu sertifioiduista puuraaka-aineesta, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä. Elinkaarensa lopussa UPM Grada -materiaali voidaan kierrättää tai hävittää turvallisesti”, kertoo Mikko Tilli UPM:ltä.

EcoDesign-näyttely on pidetty viisi kertaa Habitare-huonekalumessuilla Helsingissä. Nyt ensimmäisen kerran näyttely viedään ulkomaille. Aalto yliopiston muotoilu- ja kalustesuunnitteluosasto vastaa Milanon näyttelyn suunnittelusta. Muita yhteistyökumppaneita ovat Opetus- ja Kulttuuriministeriö, Messukeskus, WWF Suomi ja UPM Plywood. Näyttelyn tuottajana toimii mainostoimisto Valo Oy. www.ecodesign.fi

UPM Grada – Safe, durable, ecological – www.upmgrada.com

Lisätietoja antaa:
Mikko Tilli, UPM Plywood, puh. 040 674 3809

UPM Media Desk
Ma-pe klo 9.00-16.00
www.twitter.com/UPM_News

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Grada® on lämpömuovattava puumateriaali, joka on suunniteltu helpottamaan ja tehostamaan muotopuristusprosessia. Grada teknologia uudistaa muotopuristamisen lämmön ja paineen avulla. Se avaa uusia muotoilumahdollisuuksia, jotka eivät ole olleet mahdollisia perinteisellä tavalla. UPM Gradan ainutlaatuiset muotoiluominaisuudet mahdollistavat korkealaatuisten ja ekologisten huonekalujen suunnittelun, jotka ovat myös esteettisesti kauniita. www.upmgrada.com

(Vasemmalta ylhäältä myötäpäivään): Eero Aarnion Nuusku-tuoli, Harri Koskisen Draft for a shelf 2014 -hylly, Mikko Laakkosen Tivoli-tuoli ja Jouko Järvisalon Viuh-tuoli.