UPM Grada puolittaa Iskun muotopuristeiden valmistusajan

Lehdistötiedote 19.3.2014 12.00 EET

(UPM, Lahti, 19.3.2014 klo 12:00) – UPM Plywood ja huonekaluvalmistaja Isku ovat allekirjoittaneet suomalaista lämpömuotoiltavaa UPM Grada puumateriaalia ja WISA-koivuvaneria koskevan kumppanuussopimuksen, jonka myötä Isku siirtyy käyttämään UPM Gradaa kaikissa Lahden tehtaallaan valmistettavissa muotopuristustuotteissa ja -komponenteissa. Grada-teknologiaan siirtymisen myötä Iskun itse valmistamien muotopuristeiden valmistusaika putoaa puoleen perinteiseen valmistustapaan verrattuna.

”Kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää huippumuotoilua, sekä edelläkävijyyttä uusien materiaalien ja tekniikoiden käytössä. Yhteistyö UPM:n kanssa mahdollistaa innovatiivisen muotoilun, ja täyttää myös kaikki laatuun ja ympäristöön liittyvät kriteerit, joita me tuotteillemme asetamme”, sanoo Iskun toimitusjohtaja Arto Tiitinen. ”Kotimaisuus on Iskulle tärkeä arvo, joten meille sopii mainiosti raaka-aineeksi tuote, jota valmistetaan Jyväskylän Säynätsalossa”.

UPM Grada on suomalaisesta koivusta valmistettu UPM:n patentoimaan komposiittiteknologiaa hyödyntävä puumateriaali, joka on suunniteltu helpottamaan ja tehostamaan muotopuristusprosessia. Grada teknologia uudistaa muotopuristamisen lämmön ja paineen avulla. Se avaa uusia muotoilumahdollisuuksia, jotka eivät ole olleet mahdollisia perinteisellä tavalla. UPM Gradan ainutlaatuiset muotoiluominaisuudet mahdollistavat korkealaatuisten ja ekologisten huonekalujen suunnittelun, jotka ovat myös esteettisesti kauniita.

”Olemme iloisia saadessamme auttaa Iskua parantamaan tuotantotehokkuuttaan. Samalla Iskun tuotannon ja tuotteiden ympäristöystävällisyys paranee, sillä UPM Grada parantaa muotopuristamisen materiaalitehokkuutta ja vähentää materiaalijätteen määrää. UPM Gradasta valmistetut tuotteet ovat myös erittäin turvallisia, sillä ne eivät sisällä terveydelle haitallisia aineita”, sanoo UPM Plywoodin johtaja Mika Sillanpää.

Kuvia Iskun UPM Grada -tuotteista:

Lisätietoja:
Mikko Tilli, Manager, UPM Grada, puh. 040 674 3809

UPM Media Desk
Ma-pe klo 9.00-16.00
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

Isku on suomalainen vuonna 1928 Lahteen perustettu perheyritys, joka työllistää noin 800 henkilöä, joista Lahdessa noin 450. Isku suunnittelee, valmistaa ja markkinoi kalusteita ja kokonaisvaltaisia sisustusratkaisuja sekä koteihin että kouluihin, toimistoihin ja kaikkiin julkisiin tiloihin. Koko Suomen kattavan Isku-myymäläketjun lisäksi Isku toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä sekä Lähi-Idässä.

Iskun omat huonekalutehtaat sijaitsevat Lahdessa. Isku noudattaa ISO 9001 -laatujärjestelmää ja toimii aktiivisesti ekologisen tuotannon kehittäjänä: Isku sai ISO 14001 -ympäristösertifikaatin ensimmäisenä alalla, ja tänä päivänä alan koko tuotanto on PEFC-sertifioitua, eli kaiken Iskun käyttämän puun alkuperä on tunnettua ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaan tuotettua. www.isku.fi

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Plywood valmistaa korkealaatuisia WISA®-vanereita ja -viiluja pääasiassa rakentamiseen ja kuljetusvälineteollisuuteen sekä lämpömuotoiltavaa UPM Grada® -puumateriaalia muotopuristamiseen. UPM Plywoodin liikevaihto oli noin 429 miljoonaa euroa vuonna 2013 ja sen palveluksessa on noin 2 300 henkilöä. UPM Plywoodilla on kuusi vaneritehdasta ja yksi viilutehdas Suomessa sekä vaneritehtaat Venäjällä ja Virossa. www.wisaplywood.fi, www.upmgrada.com