Biofore-konseptiauto esillä YK:n Maailman metsäpäivän juhlinnassa Genevessä

Lehdistötiedote 21.3.2014 10.00 EET

(UPM, Helsinki, 21.3.2014, klo 10:00) – Biofore-konseptiauto, UPM:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteishanke, on tänään esillä YK:n Maailman metsäpäivän juhlinnassa Genevessä, Sveitsissä. Auto on hieno esimerkki kestävästi hoidetuista metsistä alkunsa saaneiden, uusiutuvien biomateriaalien innovatiivisesta käytöstä. Materiaaliensa puolesta auto sopii hyvin päivän teemaan, joka painottaa metsäkuitujen innovatiivista käyttöä ja niiden roolia vihreämmän talouden edistämisessä.

“Biofore-konseptiauto on upea esimerkki teollisuuden ja korkeakoulun yhteistyöstä. Siinä yhdistyvät innovatiivisuus sekä johtava ajatus, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa valmistaa autoja kestävämmällä ja resurssitehokkaammalla tavalla”, toteaa puheessaan suurlähettiläs Päivi Kairamo Suomen pysyvästä edustustosta Genevestä.

“Biometsäteollisuusyhtiönä olemme iloisia voidessamme ottaa osaa tähän tapahtumaan. Päivän teema on Biofore-ajattelumme ytimessä. Käytämme metsäbiomassaa vastuullisesti ja innovatiivisesti. Kehitämme materiaaleja, jotka edistävät kestävämpää taloutta ja tuovat lisäarvoa asiakkaillemme”, kertoo UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson. ”Juuremme ovat metsissä, ja niissä on myös ratkaisu kestävämpään ja resurssitehokkaampaan tulevaisuuteen”.

näyttely 1.jpg

Biofore-konseptiautossa valtaosa perinteisesti muovista valmistetuista osista on korvattu korkealaatuisilla, turvallisilla ja kestävillä biomateriaaleilla, UPM Formilla ja UPM Gradalla. Näiden materiaalien ansiosta autonvalmistuksen ympäristösuorituskykyä voidaan merkittävästi parantaa. UPM Formi on sellukuitua ja muovia sisältävä kierrätettävä biokomposiitti. UPM Grada puolestaan on lämpömuotoiltava puumateriaali, joka mahdollistaa tasokkaan esteettisen ja ekologisen muotoilun.

Auton polttoaineena tullaan käyttämään uusiutuvaa puupohjaista dieseliä, UPM BioVernoa,  joka vähentää kasvihuonekaasuja merkittävästi fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.. Biofore-konseptiauton ensimmäinen julkinen esittely oli maaliskuun alussa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä, jossa se herätti runsaasti kansainvälistä huomiota niin autoteollisuudessa kuin tiedotusvälineissä.

Elisa Nilsson, brändi- ja viestintäjohtaja, UPM, puh. 0204 16 7806

Linkki Elisan Nilssonin blogiin aiheesta: http://bit.ly/1ikUbpH

Biofore-konseptiauton englanninkielinen esittelysivu:
www.bioforeconceptcar.upm.com

Kuvia median käyttöön:

UPM Media Desk
Puh: 040 588 3284
www.upm.com
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Formi