UPM investoi Kymin tehtaaseen markkina-aseman varmistamiseksi sellumarkkinoilla

Pörssitiedote 28.2.2014 8.15 EET

UPM-Kymmene Oyj       Pörssitiedote      28.2.2014 klo 8.15

UPM investoi 160 miljoonaa euroa Kymin sellutehtaaseen vahvistaakseen asemaansa maailman sellumarkkinoiden kasvavilla loppukäyttöalueilla.

“Kymin sellutehdas on maailman johtavien sellutehtaiden vertailussa kannattava ja kilpailukykyinen. Nyt käynnistyvä 160 miljoonan investointi kasvattaa merkittävästi tehtaan tuotantoa kilpailukykyisin kustannuksin ja matalalla riskillä”, sanoo UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.

“Olemme asettaneet seuraaville kolmelle vuodelle selkeät kasvutavoitteet selluntuotannossa, biopolttoaineissa, erikoispapereiden tuotannossa Aasiassa, tarramateriaaleissa. Näiden hankkeiden avulla kasvatamme käyttökatettamme 200 miljoonalla eurolla.  Kymin investoinnin osuus tavoitteestamme on merkittävä”, sanoo Pesonen.

Investoinnin myötä Kymin vuosituotantokapasiteetti kasvaa 170 000 tonnilla 700 000 tonniin valkaistua havu- ja koivusellua. Kymin kapasiteetin lisäys on osa UPM:n aiemmin ilmoittamasta tavoitteesta kasvattaa yhtiön 3,3 miljoonan tonnin sellukapasiteettia 10 prosentilla seuraavan kolmen vuoden aikana.

UPM:n selluliiketoiminta on viime vuosina kehittänyt monipuolisen ja kilpailukykyisen tuote- ja palveluvalikoiman ja rakentanut vahvan aseman sellumarkkinoilla yhteistyössä asiakkaiden kanssa, joiden lopputuotteiden kysyntä kasvaa. Näitä tuotteita ovat pehmopaperit, erikoispaperit ja pakkauskartonki.

UPM:n kilpailukykyiset ja modernit tehtaat Suomessa ja Uruguayssa muodostavat erinomaisen lähtökohdan selluliiketoiminnan kasvulle. Tämän vuoden alussa käynnistynyt myynti- ja markkinointiyhteistyö Canfor Pulpin kanssa, Fray Bentosin tuotantokapasiteetin lisäys Uruguayssa sekä investoinnit Pietarsaaressa ja Kymillä hyötyvät suotuisasta pitkän aikavälin markkinakehityksestä.

Kymin investoinnin toteutus käynnistyy välittömästi. Hankkeeseen sisältyvät uusi sellun kuivauskone, havukuitulinjan modernisointi, uusi kuorimo sekä energiatehokkuuden parantaminen. Koko Kymin paperi- ja selluintegraatti hyötyy parantuneesta resurssitehokkuudesta ja joustavuudesta.

”Investointi lisää UPM:n sellu- ja paperiliiketoimintojen itsenäisyyttä, mikä selkeyttää johtamista ja päätöksentekoa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä”, sanoo Pesonen.

Kymin investointi on yksi hankkeista, joilla UPM hakee kasvua kannattavista liiketoiminnoistaan 6.8.2013 tiedotteessa julkaisemansa tavoitteen mukaisesti.

Lisätietoja antavat:
Johtaja Heikki Vappula, UPM Biorefining, puh. 0204 150 567
Selluliiketoiminnan johtaja Jaakko Sarantola, puh. 0204 150 789

Linkki kuvapankkiin: http://pet.upm.com/?cart=7692-gaimkmdbfk&l=EN

Lehdistötilaisuus tänään

UPM järjestää lehdistötilaisuuden tänään Kouvolassa klo 11 osoitteessa Koskelankuja 1, Kuusankoski. Tilaisuutta isännöivät Jaakko Sarantola ja Kymin integraatin johtaja Markku Laaksonen. Yhteyshenkilö: Viestintäpäällikkö Irma Niemi, puh. 02041 52173.

UPM-Kymmene Oyj
Pirkko Harrela
Johtaja, Sidosryhmäsuhteet

UPM, Media Desk

www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

Taustatietoja toimituksille

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Pulp

UPM on yksi maailman johtavista pohjoisen havu- ja koivusellun sekä eukalyptussellun tuottajista. Sen asiakkaat toimivat eri puolilla maailmaa pääosin kasvavilla tuotealueilla, kuten pehmo- ja erikoispaperit sekä kartonki. Kattava myynnin ja teknisen asiakaspalvelun verkosto ulottuu lähelle asiakasta. Selluliiketoiminnan tuotanto koostuu neljästä modernista tehtaasta, joista kolme on Suomessa ja yksi Uruguayssa, sekä eukalyptusviljelmistä Uruguayssa. Selluliiketoiminnassa työskentelee noin 1,500 henkilöä. Tehtaiden vuosituotantokapasiteetti on 3,3 miljoonaa tonnia. Selluliiketoiminta on osa UPM Biorefining -liiketoiminta-aluetta. www.upm.fi / Sellu

UPM Kymi

UPM Kymi on moderni ja tehokas tehdasintegraatti, joka tuottaa sellua, paperia ja energiaa. Kymi valmistaa valkaistua havu- ja koivusellua sekä päällystettyä ja päällystämätöntä hienopaperia. UPM Kymi työllistää noin 600 henkilöä. Tehdas sijaitsee Kouvolassa Kaakkois-Suomessa.