Biofore-konseptiauto esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ensi keväänä

Lehdistötiedote 13.11.2013 10.00 EET

(UPM, Helsinki, 13. marraskuuta 2013, klo 10.00) – UPM:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettava Biofore-konseptiauto esitellään suurelle yleisölle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 6.-16.3.2014. Uniikki konseptiauto on futuristinen tieliikenteeseen rekisteröitävä ajoneuvo, joka toimii testialustana uusiutuvien biomateriaalien käytölle autoteollisuudessa.

Biofore-konseptiauton useissa osissa käytetään UPM:n uusiutuvia biomateriaalipohjaisia tuotteita, UPM Formi -biokomposiittia sekä UPM Grada -puumateriaalia, joiden ansiosta auton ympäristösuorituskykyä voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta tai laatua heikentämättä. Auton polttoaineena käytetään puupohjaista uusiutuvaa dieseliä, UPM BioVernoa, sisustuksessa ja varaosissa puolestaan hyödynnetään UPM Raflatacin tarramateriaaleja.

Osallistuminen autoteollisuuden maailmanluokan kärkitapahtumaan tuo kansainvälistä näkyvyyttä konseptiautolle sekä sen tekemiseen osallistuneille opiskelijoille ja muille yhteistyökumppaneille. ”Konseptiauton esittely Geneven autonäyttelyssä on ollut hankkeen tavoitteena alusta lähtien. Olemme sovittaneet askelmerkit sen mukaisesti. Auto on äskettäin maalattu ja etenemme parhaillaan hyvää vauhtia auton sisustan kanssa”, kertoo teknologiapäällikkö Pekka Hautala Metropoliasta.

”Konseptiautossa yhdistyvät Biofore-ajattelumme mukaisesti rohkea uudistuminen, kestävän kehityksen periaatteiden mukaiset innovaatiot sekä yhteistyö tulevaisuuden osaajien kanssa. On hienoa että tämä yhteistyö huipentuu yhdessä alan arvostetuimmassa tapahtumassa”, toteaa UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson

UPM:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun lisäksi hankkeeseen osallistuu useita muita organisaatioita, mukaanlukien Tekes.

Lisätietoja antavat:
Elisa Nilsson, brändi- ja viestintäjohtaja, UPM, puh. 02041 6143
Pekka Hautala, teknologiapäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu, puh. 050 048 3786

Lisätietoja:
www.bioforeconceptcar.upm.com  (englanniksi)
UPM Blogi: Auto pyörillään

UPM, Media Desk

www.upm.fi
www.twitter.com/UPM_News

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 22 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Formi on uusi, erittäin laadukas ja kestävä luonnonkuitukomposiittituotteiden materiaali ruiskuvalutuotantoon. Uusiutuvista kuiduista ja muovista tehty seos on turvallinen, hajuton ja tasalaatuinen. UPM Formi valmistetaan puhtaista polymeereistä ja sellusta ja se soveltuu erinomaisesti sekä teollisuus- että kuluttajatuotteiden valmistukseen. Uusiutuvan raaka-aineen ja UPM:n hankintaketjun ansiosta uuden komposiitin hiilijalanjälki on pieni. www.upmformi.com

UPM Grada ® on lämpömuovattava puumateriaali, joka on suunniteltu helpottamaan ja tehostamaan muotopuristusprosessia. Grada-teknologia uudistaa muotopuristamisen lämmön ja paineen avulla. Se avaa uusia muotoilumahdollisuuksia, jotka eivät ole olleet mahdollisia perinteisellä tavalla. UPM Gradan ainutlaatuiset muotoiluominaisuudet mahdollistavat korkealaatuisten ja ekologisten huonekalujen suunnittelun, jotka ovat myös esteettisesti kauniita. UPM Grada – Safe, Durable, Ecological. www.upmgrada.com

UPM Biopolttoaineet. UPM aikoo merkittäväksi toimijaksi korkealaatuisissa, kehittyneissä liikenteen biopolttoaineissa. Biopolttoaineet ovat olennainen osa Biofore-strategiaa, joka yhdistää bio- ja metsäteollisuuden. Yhtiön kehittämät innovatiiviset, puupohjaiset biopolttoaineet ja niiden tuotantoteknologiat ovat osa kestävää tulevaisuutta. UPM:n biopolttoaineet ovat edelläkävijöitä laadussa, käytettävyydessä ja kestävässä kehityksessä. Ne laskevat autoilun kasvihuonekaasupäästöjä huomattavasti fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.   www.upm.com/fi/biopolttoaineet

UPM Raflatac on maailman johtavia tarralaminaatin valmistajia. Yhtiöllä on 15 tehdasta kuudella mantereella sekä laaja myyntikonttoreiden ja terminaalien verkosto ympäri maailman. UPM Raflatacin palveluksessa on noin 2 900 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 1,2 miljardia euroa. Lisätietoja osoitteessa www.upmraflatac.com.