UPM.FI

UPM:n Jokilaakson tehtaat juhlistaa 125-vuotista historiaansa taidenäyttelyllä ja luentosarjalla

Lehdistötiedotteet 4.9.2013 14.00 EEST
​(UPM, Jämsä, 4.9.2013 klo 13.15) - UPM:n Jokilaakson tehtaat viettää tänä vuonna historiansa 125-vuotismerkkivuotta. Juhlavuotensa kunniaksi yhtiö tuo Elämyksiä tehtaalta –taidenäyttelyn Galleria Kivipankkiin ja järjestää yleisöluentosarjan Jämsässä syksyn aikana.

”Toimilupa sellun ja paperin valmistukseen Jämsäkoskella saatiin vuonna 1888, se oli jokilaaksolaisen metsäteollisuuden alku. Työmme jatkuu ja halusimme merkkivuoden kunniaksi esitellä yhtiön kulttuuriperintöä taiteen muodossa sekä valottaa nykytehtaaseen liittyviä asioita luentosarjan kautta. Tarjoamme elämyksiä ja tietoa - toivomme kokonaisuuden kiinnostavan”, kertoo hankkeiden taustoista UPM:n Jokilaakson tehtaiden johtaja Caius Murtola.

Elämyksiä tehtaalta –taidenäyttelyn toteutuksesta vastaa UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö. Näyttely käsittää lähes 60 säätiön kokoelmiin kuuluvaa taideteosta noin sadan vuoden ajalta. Tekijänimistä mainittakoon suomalaisen kuvataiteen kultakauden ajalta muun muassa Pekka Halonen, Eero Järnefelt ja Victor Westerholm. Modernin taiteen edustajia ovat esimerkiksi Gösta Diehl, Ulla Rantanen, Juhani Linnovaara ja Elina Luukanen.

Näyttely Galleria Kivipankissa, Jämsän keskustassa, on avoinna 7.9. – 6.10. ti – su klo 12 – 17. Näyttelyyn on vapaa pääsy ja sitä esitellään varauksesta muun muassa koululaisryhmille.

"UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön perustehtävänä on esitellä omistamaansa kokoelmaa, johon kuuluu lähes 800 arvoteosta. Jämsän näyttelyyn tulee runsaasti Jokilaakson tehtaille sijoitettuja teoksia. Täällä on harvinaisen laadukas ja mielenkiintoinen kokoelma sekä perinteistä että modernia kotimaista taidetta. Uskon paikallisia katsojia kiinnostavan erityisesti Eero Järnefeltin vuonna 1890 Jämsässä maalaama Konkolan maisema, joka oli pitkään taidehistorian tuntijoiden ulottumattomissa, mutta tuli julkisuuteen, kun se hankittiin Jämsänkosken tehtaalle. Toinen kiinnostava teos on tuntemattoman tekijän Jämsänkoskea esittävä maalaus 1880-luvulta”, toteaa säätiön toiminnanjohtaja, kulttuurineuvos Eero Niinikoski.

Luentosarjan teemoina ympäristö – turvallisuus - tulevaisuus

Taidenäyttelyn lisäksi UPM:n Jokilaakson tehtaat järjestää toimintaansa liittyvän yleisöluentosarjan:

- ti 10.9. Kulttuurineuvos, toiminnanjohtaja Eero Niinikoski, UPM-Kymmenen
Kulttuurisäätiö: Teollisuus taiteen kerääjänä - Elämyksiä tehtaalta –
näyttelyn
esittely, Kivipankki

- ti 8.10. Ympäristöjohtaja Päivi Rissanen ja ympäristöpäällikkö Pia Siirola-Kourunen,
UPM: Kestävä kehitys ja Jokilaakson tehtaiden ympäristövaikutukset

- ti 29.10. Johtaja Kaisa Lehtipuro ja suojelupäällikkö Kalle Seppänen, UPM:
Turvallisuus osana yritysvastuuta – Työturvallisuuden ryhtiliike tehtailla

- ti 19.11. Johtaja Antro Säilä, Metsäteollisuus ry:
Vesisahoista biotalouteen: elääkö Suomi metsistä myös tulevaisuudessa?

Luentosarjan Jokilaakson tehtaat toteuttaa yhteistyössä Jämsän kaupungin työväenopiston kanssa. Kaikille avoimien luentojen ja niihin liittyvien yleisökeskustelujen paikkana on Niinikosken luentoa lukuun ottamatta Paunun koulun ruokasali, Jämsän keskustassa. Luennot alkavat klo 18.

Lisätietoja antavat:

UPM Jokilaakson tehtaat Viestintäpäällikkö Merja Tiittanen, puh. 040 523 4659
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö Toiminnanjohtaja Eero Niinikoski, puh. 0400 251 192
Jämsän kaupungin sivistystoimi Nuorisotoimenjohtaja Hannu Ahlstedt,

Galleria Kivipankki