Muotoiltava UPM Grada -puumateriaali pääosassa Tapio Anttilan ON-tuoleissa

Lehdistötiedote 5.9.2013 15.00 EEST

​(UPM, Helsinki, 5.9.2013 klo 12.00) - Lämpömuovattava UPM Grada -puumateriaali on näyttävästi esillä Habitaressa huonekaluvalmistaja Pedron messuosastolla 6e111. Kaikissa Pedron osaston uusissa muotopuristeissa on käytetty UPM:n kehittämää ekologista ja helposti muotoiltavaa puumateriaalia. Habitare on Suomen suurin huonekalu- ja sisustusmessu, joka järjestetään Helsingissä 18-22.9.2013.

Tapio Anttila.jpgHuonekaluvalmistaja Pedron ja muotoilija Tapio Anttilan yhteistyön tuloksena syntynyt ON-tuoteperhe on saanut runsaasti tunnustusta muotoilustaan ja käytettävyydestään jo sarjan ensimmäisistä tuotteista lähtien. ON-sarjassa Tapio on halunnut ratkoa huonekalun toiminnallisuuden haasteita koko tuotteen elinkaaren ajalta.

”Käytettävyyden lisäksi raaka-aineet, valmistusprosessi ja kierrätettävyys - koko tuotteen elinkaari - kuuluvat toiminnallisuuteen. Kun tuote toimii estetiikan ja käytettävyyden lisäksi ekologisesti ja eettisesti, voidaan todella puhua funktionaalisesta kalusteesta. Tuotteiden tulee toimia arvojemme mukaan", Tapio valottaa suunnitteluaan.

Tapio Anttila suunnittelemassaan UPM Gradasta valmistetussa ON-lepotuolissa.
Kuva: Teemu Töyrylä

UPM Grada mahdollistaa uudenlaisen muotokielen, joka keveydellään ja raikkaudellaan tuo tuotteisiin uutta ulottuvuutta. UPM Grada on turvallinen ja kierrätettävä materiaali, jota on helppo työstää. Uusi puumateriaali ja valmistusprosessi mahdollistavat tuolien omaleimaiset ja käytännölliset yksityiskohdat. Esimerkkinä tästä pikkutuolin selkänojan kahva, joka helpottaa tuolien siirtelyä.

”Tapiolle UPM Grada on jo tuttu aikaisemmista projekteista. Hän oivaltaa hienosti UPM Gradan mahdollisuudet, josta hieno esimerkki on yhdestä kappaleesta tehdyt ON-lepotuoli ja -pikkutuoli. Pedro huonekaluvalmistajana on edelläkävijä kestävän kehityksen mukaisessa ajatellussa ja toimintatavassa. UPM Gradan käyttö tukee hienosti näitä tavoitteita”, iloitsee UPM Grada -liiketoiminnasta vastaava Mikko Tilli.

www.pedro.fi

UPM, Media Desk
www.twitter.com/UPM_News

UPM Grada on lämpömuovattava puumateriaali, joka on suunniteltu helpottamaan ja tehostamaan muotopuristusprosessia. Grada teknologia uudistaa muotopuristamisen lämmön ja paineen avulla. Se avaa uusia muotoilumahdollisuuksia, jotka eivät ole olleet mahdollisia perinteisellä tavalla. UPM Gradan ainutlaatuiset muotoiluominaisuudet mahdollistavat korkealaatuisten ja ekologisten huonekalujen suunnittelun, jotka ovat myös esteettisesti kauniita.
UPM Grada – Safe, Durable, Ecological
www.upmgrada.com

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit (voimassa 31.10.2013 asti). UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä. Yhtiöllä on toimintaa 67:ssä ja tuotantolaitoksia 17 maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company –

www.upm.fi