UPM ja Metropolia Ammattikorkeakoulu rakentavat Biofore-konseptiauton

Lehdistötiedote 21.5.2013 12.00 EEST

(UPM, Helsinki, 21.5.2013 klo 12:00) – UPM ja Metropolia Ammattikorkeakoulu rakentavat Biofore-konseptiauton, jonka useissa komponenteissa käytetään raaka-aineena UPM:n innovatiivisia biomateriaaleja. Yhdessä Metropolian kanssa UPM testaa uusiutuvien biomateriaalien käyttöä autoteollisuudessa. Metropolian auto- ja kuljetustekniikan sekä teollisen muotoilun opiskelijat vastaavat auton suunnittelusta, rakentamisesta ja testaamisesta. Projektiin osallistuu myös useita muita organisaatioita, muun muassa Tekes.

”Työskentely usean vuoden päässä olevien tavoitteiden saavuttamiseksi on mahdollista vain tämän kaltaisissa projekteissa. Tämän erityisen taidon opiskelijamme voivat hankkia tässä projektissa", toteaa Pekka Hautala, teknologiapäällikkö Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Biofore-konseptiauton suunnittelun lähtökohtina ovat kestävä kehitys ja kierrätettävyys. ”UPM luo lisäarvoa uusiutuvista ja kierrätettävistä materiaaleista. Hyödynnämme osaamistamme ja teknologiaa kuitu-, energia- ja tekniset materiaalit -liiketoiminnoissamme. Innovaatioidemme ansiosta useat teollisuudenalat voivat nyt korvata fossiilisia komponentteja biomateriaalipohjaisilla vaihtoehdoilla laatua, lujuutta tai turvallisuutta vaarantamatta”, kertoo Juuso Konttinen, UPM:n uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja.

Konseptiautossa monet tyypillisesti muovista valmistettavat osat toteutetaan lämpömuotoiltavasta UPM Grada -puumateriaalista tai sellukuitupohjaisesta UPM ForMi-biokomposiitista. Sekä UPM Grada että UPM ForMi parantavat huomattavasti autonvalmistuksen ympäristösuorituskykyä. Konseptiauton polttoaineena tullaan käyttämään puupohjaista uusiutuvaa dieseliä, UPM BioVernoa. Auton sisustuksessa ja varaosien merkkauksessa käytetään UPM Raflatacin tarramateriaaleja. Valmistuessaan keväällä 2014 konseptiautosta tulee tieliikenteeseen laillistettu ajoneuvo.

Lisätietoja antavat:
Juuso Konttinen, johtaja, UPM, uudet liiketoiminnat, puh. 040 531 7405
Pekka Hautala, teknologiapäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu, puh. 020 783 6115

Lue lisää Biofore-konseptiautosta UPM Blogista.

Lisää aiheesta englanniksi:
www.bioforeconceptcar.upm.com

UPM, Viestintä
Media Desk
www.twitter.com/UPM_News

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä. Yhtiöllä on toimintaa 67:ssä ja tuotantolaitoksia 17 maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi