Istuta tänään puu - me teemme niin 50 miljoonaa kertaa vuodessa

Lehdistötiedote 21.5.2013 14.30 EEST

(UPM, Helsinki 21.5.2013, klo 14.30) -  22.5. on kansainvälinen luonnon monimuotoisuuspäivä, jolloin UPM on perinteisesti järjestänyt puunistutustapahtumia eri sidosryhmille. Tänä vuonna metsän ja puiden merkitykseen tutustuu ryhmiä neljällä eri paikkakunnalla Suomessa:

- Laukaalla puunistutustapahtuman ja metsäretken maahanmuuttajille järjestävät
  yhdessä UPM Silvesta, Jyväskylän kaupunki, Pohjoisen Keski- Suomen
  oppimiskeskus, Meto, Ely-keskus ja Oiva-projekti.
- Pieksamäellä on Partaharjun laavulla klo 17.00 – 19.00 avoin tilaisuus, jossa
  UPM Silvestan uusi paikallinen franchising-yrittäjä antaa yleisölle
  puunistutus- ja muita metsänhoitovinkkejä. Kaikilla halukkailla on mahdollisuus
  itse kokeilla, miten pottiputki-taimi-yhdistelmä toimii.
- Eurajoella koululaiset istuttavat puita UPM:n ammattilaisten kanssa.
- Yhtiön pääkonttorin väkeä maastoutuu Lopen metsiin.

Helsingissä tapahtumapaikkana on Esplanadin puisto, jossa metsäylioppilaat jakavat UPM:n Joroisten taimitarhan kuusentaimia aamulla klo 7.30 – 10.00 sekä iltapäivällä 15.00 alkaen.

”Puun taimi muistuttaa saajaansa kansainvälisestä metsien monimuotoisuuspäivästä sekä metsätalouden pitkäjänteisyydestä ja metsän uudistamisen tärkeydestä osana kestävää metsätaloutta”, sanoo ympäristöjohtaja Timo Lehesvirta.

Metsä on yksi maailman tärkeimmistä luonnonvaroista. Se tarjoaa suojaa ja ruokaa ihmisille ja muille lajeille.  Metsällä on suuri merkitys luonnon monimuotoisuuden ja ilmaston kannalta. Yksi puu sitoo elämänsä aikana noin 1 000 kiloa hiiltä, ehkäisee ilmastonmuutosta ja tuottaa samalla tuhansia kiloja puhdasta happea. Puiden varassa on miljoonia työpaikkoja eri puolilla maailmaa.

Puu on arvokas erilaisten tuotteiden uusiutuva raaka-aine. Siitä valmistetut tuotteet ovat kierrätettäviä ja biohajoavia, ja lopuksi siitä voidaan tuottaa bioenergiaa.

”Metsien uusiutumisesta huolehtiminen on UPM:n toiminnan perusta”, toteaa Lehesvirta.  ”Ammattilaisemme istuttavat vuosittain eri puolilla maailmaa noin 50 miljoonaa uutta puuta”.

Kansainvälisen metsien päivän, 21.3. jälkeen, UPM:läiset ovat järjestäneet erilaisia puunistutustapahtumia ja kutsuneet niihin ihmisiä eri sidosryhmistä muun muassa Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Kiinan Changshussa ja Pekingissä, Saksassa, Uruguayssa, USA:ssa sekä Madisonissa että Grand Rapidsissa, Venäjällä ja Virossa.

Suomessa Soukan esikoulun oppilaat istuttivat UPM:n lahjoittamia Joroisten taimitarhan puuntaimia ENO-verkkokoulun tapahtumassa ja 115 Simonkallion koulun 4-luokkalaista teki UPM:n kanssa puunistutusretken Karkkilaan.
Istutuskausi jatkuu edelleen: Joroisissa Kerisalon koulun oppilaat istuttavat 23.5. ”puolen hehtaarin metsän” ja 29.5. UPM järjestää ENO-verkkokoulun kanssa tapahtuman Joensuussa.

Lisätietoja:
Laukaan, Pieksamäen tapahtumat: Jukka Koivumäki, puhelin 040-71 70 085
Eurajoen tapahtuma: Jarkko Leppimäki, puhelin 0400-12 16 03
Espan puiston tapahtuma: Petri Heinonen, puhelin 040-18 01 137
Joroisten tapahtuma: Anne Immonen, puhelin 040-57 92 944

Lue myös
Timo Lehesvirran blogi: Istuta puu!
Petri Heinosen blogi: Puun elämää

UPM, Viestintä
Media Desk

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä. Yhtiöllä on toimintaa 67:ssä ja tuotantolaitoksia 17 maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi