UPM ja VTT aloittavat puupohjaisen dieselin koeajot Volkswageneilla

Lehdistötiedote 26.4.2013 9.30 EEST

(UPM, Helsinki, 26.04.2013, klo 9.30) – UPM, VTT ja VV-Auto Group aloittavat kotimaisen uusiutuvan dieselin ensimmäiset koeajot liikenteessä. Biopolttoaineen jalostaa UPM, koeajoista vastaa VTT ja autot toimittaa VV-Auto Group. Koeajot UPM BioVernolla aloitetaan toukokuussa ja ne kestävät usean kuukauden ajan.

UPM BioVerno -dieseliä on aiemmin tutkittu moottori- ja ajoneuvokokeissa muun muassa VTT:llä.  Nyt alkavissa liikennekoeajoissa tutkitaan UPM:n uusiutuvan dieselin vaikutuksia auton moottoriin, päästöjä ja kulutusta.

”Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme koeajoihin arvostettuja yhteistyökumppaneita. Kestävä kehitys on meitä kaikkia yhdistävä tekijä”, sanoo UPM:n biopolttoaineliiketoiminnan johtaja Petri Kukkonen.

Koeajot ovat osa VTT:n koordinoimaa laajempaa hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.

”Edistykselliset, kestävän kehityksen mukaiset biopolttoaineet ovat Suomelle merkittävä mahdollisuus. Komissio tullee rajoittamaan ruokakelpoiseen raaka-aineeseen perustuvien biopolttoaineiden käyttöä, ja niinpä esimerkiksi metsäteollisuuden tähteisiin perustuvien vaihtoehtojen arvo tulee kohoamaan. VTT:n moottori- ja polttoaineosaaminen täydentää tässä hankkeessa sopivasti UPM:n ydinosaamista,” sanoo VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

VTT:n kokeneet testikuljettajat ajavat UPM BioVerno –autoilla pääkaupunkiseudulla ja keräävät noin 20 000 kilometrin ajon aikana tietoja analysointia varten.

Koeajoautona ”Vuoden Auto 2013”

Koeajoautoiksi on valittu uudet Volkswagen Golf 1.6.TDI DSG-automaatti -mallit. Uusi Golf on juuri saanut ”Vuoden Auto 2013” –arvonimen maailman johtavilta auto- ja liikennetoimittajilta.

Toiminta asiakkaiden ja ympäristön hyväksi on yksi Volkswagenin pitkän aikavälin tavoitteista.
”Tiedä enemmän, kuluta vähemmän. Think Blue” –ajattelu on tärkeä osa Volkswagenin ympäristövastuuta. Se on yhtä lailla ajattelutapa kuin tekniikkaa. Siinä otetaan huomioon autojen energiatehokkaampi valmistustapa, uusiutuvien energialähteiden edistäminen sekä ajamisen mukavuus ja vastuullisuus.

”Euroopan suurimpana autovalmistajana Volkswagen on sitoutunut alentamaan valmistamiensa autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt 95 grammaan kilometriltä Euroopassa vuoteen 2020 mennessä,” sanoo Volkswagen-henkilöauto-osaston johtaja Heikki Ahdekivi.

Innovatiivinen uusiutuva diesel

UPM:n uusiutuva diesel, UPM BioVerno, on innovaatio, joka laskee autoilun kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Korkealaatuinen biopolttoaine valmistetaan metsäteollisuuden tähteistä, eikä tuotannossa käytetä ruoaksi soveltuvia raaka-aineita. UPM BioVerno soveltuu erinomaisesti kaikkiin dieselautoihin.

Vuonna 2012 UPM alkoi rakentaa maailman ensimmäistä biojalostamoa, joka valmistaa puupohjaista uusiutuvaa dieseliä. Lappeenrannan jalostamo valmistuu vuonna 2014 ja sen tuotantokapasiteetti on 100 000 tonnia eli 120 miljoonaan litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa. UPM on edelläkävijä kehittyneiden biopolttoaineiden valmistuksessa.

Lisätietoja antavat:

Petri Kukkonen, UPM Biopolttoaineliiketoiminnan johtaja, puh. 040-592 7440
Nils-Olof Nylund, VTT, Liikenteen energiankäytön tutkimusprofessori, puh. 0400-703 715
Olli Tervonen, VV-Auto Group Oy, tuotepäällikkö, puh. 050-336 0182

UPM BioVernon kuvagalleria

UPM News Desk
www.twitter.com/UPM_News

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä. Yhtiöllä on toimintaa 67:ssä ja tuotantolaitoksia 17:ssä maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Biopolttoaineet
UPM aikoo merkittäväksi toimijaksi korkealaatuisissa, kehittyneissä liikenteen biopolttoaineissa. Biopolttoaineet ovat olennainen osa Biofore-strategiaa, joka yhdistää bio- ja metsäteollisuuden.
Yhtiön kehittämät innovatiiviset, puupohjaiset biopolttoaineet ja niiden tuotantoteknologiat ovat osa kestävää tulevaisuutta. UPM:n biopolttoaineet ovat edelläkävijöitä laadussa, käytettävyydessä ja kestävässä kehityksessä. Ne laskevat autoilun kasvihuonekaasupäästöjä huomattavasti fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. www.upm.com/fi/biopolttoaineet

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä. www.vtt.fi

VV-Auto Group Oy toimii Volkswagen-, Audi- ja Seat-henkilöautojen sekä Volkswagen-hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa ja Seatin osalta myös Virossa ja Latviassa. VV-Auto Group Oy harjoittaa myös autojen vähittäiskauppaa ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. VV-Auto Group Oy on osa Kesko-konsernia. www.volkswagen.fi