UPM ja Element Power perustavat yhteisyrityksen tuulivoiman kehitykseen

Sijoittajauutinen 9.4.2013 14.00 EEST

(UPM, Helsinki, 09.04.2013, klo 14:00) – UPM ja Element Power perustavat yhteisen tuulivoiman kehitysyhtiön. Yhtiön liiketoiminta perustuu UPM:n omistamien maa-alueiden kehittämiseen tuulivoiman tuotantoon soveltuviksi.

”UPM:n tavoitteena on kehittää maa-alueitaan tuulivoiman tuotantoa varten ja nyt olemme löytäneet sopivan kumppanin. Element Power tuo kehitysyhtiöön maailmanluokan tuulivoimaosaamista”, sanoo UPM:n Energialiiketoiminnan uusien energiahankkeiden johtaja Matti Oksanen.

Yhteisyrityksen tavoitteena on kartoittaa ja kehittää UPM:n parhaiten sopivia maa-alueita tuulivoimatuotantoon soveltuviksi. UPM omistaa Suomessa kaikkiaan noin 850 000 hehtaaria metsätalousmaata.

”Perustimme Element Powerin Suomen tiimin 2012 ja tavoitteenamme on kehittää tuulipuistoja Suomeen. On hienoa aloittaa yhteistyö UPM:n kanssa yhtiön maa-alueiden kehittämiseksi. Yhteisyrityksemme on Element Powerin toistaiseksi merkittävin hanke Suomessa. Tulemme lisäämää henkilöstöä Suomessa kehitystyön tukemiseksi. Samalla hyödynnämme myös muiden tiimiemme osaamista tuulivoiman kehitystyössä”, sanoo Mike O’Neill, Element Powerin operatiivinen johtaja.

Suomen Ilmasto- ja energiastrategian tavoitteena on, että vuonna 2020 sähkönkulutuksesta tuotetaan tuulivoimalla noin kuusi prosenttia. Sähkön tuotantotavoite on kuusi terawattituntia, joka edellyttää noin 2500 megawattia asennettua kokonaistehoa. Tämä vastaa noin 900 turbiinia. Vuoden 2012 lopussa Suomessa oli asennettua tuulivoimakapasiteettia lähes 300 megawatin verran.

Lisätietoja antavat:
Matti Oksanen, UPM Energia, Uusien energiahankkeiden johtaja, puh. 040 483 6035
Jukka Kuuskoski, Element Power, Suomen toimintojen päällikkö, puh. 040 186 5919

UPM, Viestintä
Media Desk, puh. 040 588 3284
www.twitter.com/UPM News

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä ja yhtiöllä on tuotantolaitoksia 17 maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM Energialiiketoiminta jatkaa kasvuaan vähäpäästöisillä energiamarkkinoilla. Kasvulle on vankka perusta: vahva markkina-asiantuntijuus ja vakuuttava osaaminen monipuolisen uusiutuvan energian tuotannossa. Meillä on noin 70 energia-alan ammattilaista ja toimimme Pohjoismaisilla ja Keski-Euroopan energiamarkkinoilla. UPM:n monipuolinen ja kustannustehokas sähköntuotanto muodostuu vesivoimasta, ydinvoimasta, lauhteesta, tuulivoimasta ja metsäbiomassapohjaisesta sähkön ja lämmön yhteistuotannosta.

Element Power on englantilainen yritys, joka perustettiin 2008 kehittämään, rahoittamaan, rakentamaan ja operoimaan maatuulivoima- ja aurinkovoimaprojekteja. Yhtiöllä on kehitysvaiheessa olevia projekteja yli 9 000 MW ja tuotannossa 71 MW sekä yksin että yhteistyökumppaniensa kanssa. Toimintaa on 16 maassa Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa. Suomen tytäryhtiön Element Power Finland Developments Oy:n toiminnan painopiste on tuulivoimassa.