UPM ja VAUDE esittelevät kankaiden tulevaisuutta ISPO Munich 2023 -tapahtumassa maailman ensimmäisen puupohjaisen fleecetakin avulla

Lehdistötiedote 21.11.2023 10.00 EET

(UPM, Helsinki, 21.11.2023 klo 10.00) – UPM Biochemicals ja VAUDE julkistavat laatuaan ensimmäisen puupohjaisesta polyesteristä valmistetun fleecetakin ensi viikolla maailman suurimmassa urheilualan tapahtumassa ISPO Munich 2023:ssa. Koko urheiluliiketoimintayhteisö kokoontuu tapahtumaan jakamaan näkemyksiä ja muovaamaan alan tulevaisuutta. UPM ja VAUDE tekevät tiivistä yhteistyötä tuottaakseen ulkoiluvaatteita biopohjaisista kemikaaleista ja osoittaakseen, että tekstiiliteollisuus voi jo nyt alkaa siirtyä uusiutuviin materiaaleihin.

“Muoti- ja jalkineteollisuuden haaste on löytää nopeasti lisää kestävän kehityksen mukaisia raaka-aineita ja materiaaleja tuotteisiinsa. Tänään lanseerattu maailman ensimmäinen biopohjainen fleecetakki on yksi vastaus tähän haasteeseen ja mahdollistaa sen, että johtavat muotiteollisuuden toimijat voivat nyt ryhtyä toimiin ja siirtyä fossiilisista uusiutuviin raaka-aineisiin”, sanoo UPM Biochemicals -liiketoiminnan johtaja Michael Duetsch.

“VAUDE on johtava kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden edistäjä, joka ottaa kattavasti huomioon kestävyysnäkökulmat, kuten pitkäikäisyyden, korjattavuuden, vaihtoehtoisen käytön sekä aidosti vastuulliset materiaalit. Yhteistyömme osoittaa, että uusi tuotevalikoimamme vetoaa ulkoilu- ja urheilualan muutostentekijöihin ja muihinkin. Rakentamalla ainutlaatuisen, uuden sukupolven biopohjaisia uusiutuvia materiaaleja tarjoavan biojalostamoliiketoiminnan voimme auttaa globaaleja brändejä pienentämään hiilijalanjälkeään ja korvaamaan fossiilisia raaka-aineita tuotteissaan.”

Noin 60 % kaikista muotiteollisuuden1  käyttämistä materiaaleista on tehty fossiilipohjaisista polymeereistä. Synteettisiä polymeerejä tarvitaan erityisesti suorituskykyisissä materiaaleissa, ja toiveena on, että UPM Biochemicalsin ja VAUDE:n prototyyppi inspiroi ja motivoi brändejä siirtymään fossiilipohjaisista materiaaleista biopohjaisiin ratkaisuihin ja vauhdittaa tekstiiliteollisuuden siirtymää kestävämpään kehitykseen.

Polyesterin valmistuksessa käytettävä hartsi sisältää 30 % monoetyleeniglykolia (MEG), jota on perinteisesti tuotettu raakaöljystä. UPM:n ja VAUDE:n prosessissa tämä ainesosa korvataan täysin biomonoetyleeniglykolilla (BioMEG). UPM BioPura™ on drop-in-ratkaisu, jota voidaan helposti käyttää olemassa olevissa polyesterin valmistusprosesseissa, koska se vastaa molekyylitasolla nykyisin käytettävää MEG:iä ja voidaan myös kierrättää samalla tavalla.

"Olemme tehneet yhteistyötä UPM:n kanssa, koska kumppanuudet koko arvoketjussa ovat edellytyksenä kestävää kehitystä edistäville innovaatioille. Tämä on ensimmäinen etappi matkalla kohti polyesterin valmistamista fossiilivapaista raaka-aineista”, lisää VAUDE:n innovaatiopäällikkö René Bethmann.

"Biopohjaisista kemikaaleista tehdyn ulkoiluvaatteen valmistaminen on osa muutosta kohti uusiutuvien materiaalien käyttöä tekstiili- ja vaatetusarvoketjuissa. Tavoitteenamme on, että 90 % kaikista tuotteistamme on biopohjaisia tai niissä on yli puolet kierrätysmateriaalia.”

UPM investoi 1180 miljoonaa euroa Saksan Leunaan rakennettavaan maailman ensimmäiseen teollisen mittakaavan biojalostamoon, joka muuntaa kestävästi hankittua, sertifioitua puubiomassaa seuraavan sukupolven biokemikaaleiksi. Ne mahdollistavat monilla teollisuudenaloilla elintärkeän siirtymän fossiilipohjaisista materiaaleista uusiutuviin. Leunan biojalostamo on osa laajempaa UPM Biorefining -kasvuliiketoimintaa. Liiketoiminta perustuu biojalostamoille, jotka tuottavat kestävästä biomassasta valmistettuja uusiutuvia polttoaineita ja kemikaaleja.

Tapaa meidät VAUDE-osastolla A1.344 nähdäksesi takin ja saadaksesi lisätietoja.

UPM ja VAUDE ajattelevat kierrätystä pidemmälle lanseeraamalla maailman ensimmäisen puupohjaisesta polyesteristä valmistetun fleecetakin. (Kuva: VAUDE)

1 "Tekstiilit ja ympäristö kiertotaloudessa", Euroopan ympäristövirasto – Marraskuu 2019.

Martin Ledwon, Sidosryhmäsuhdejohtaja, Teknologia & UPM Biorefining, martin.ledwon@upm.com

ma-pe 9-16

UPM Biochemicals

UPM Biochemicals tarjoaa innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseen eri käyttökohteissa. Uusiutuvien glykolien loppukäyttösegmenttejä ovat esimerkiksi tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäähdytysaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Ligniinipohjaiset uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat kestävä vaihtoehto hiilimustalle ja saostetulle silikalle erilaisissa kumi- ja muovisovelluksissa. UPM rakentaa Saksan Leunaan teollisen mittakaavan biojalostamoa, jossa puusta tehdään uuden sukupolven biokemikaaleja. UPM Biochemicals jouduttaa siirtymistä biokiertotalouteen, jossa uusiutuvat raaka-aineet, kestävä tuotanto ja kestävä kulutus ovat uusi normaali. www.upmbiochemicals.com

Seuraa UPM Biochemicalsia LinkedInissä #UPMbiokemikaalit

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme biotalouteen perustuvaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 11,7 miljardia euroa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – fossiilisista raaka-aineista riippumaton. www.upm.com

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

VAUDE
Nykyaikaisena perheyrityksenä ja ympäristöystävällisenä eurooppalaisena ulkoiluvaatteiden valmistajana VAUDE ottaa sosiaalisen ja ympäristövastuunsa erittäin vakavasti. Noudatamme tätä periaatetta liiketoiminta-alueillamme ulkoilussa ja pyöräilyurheilussa.
Olemme vuodesta 2001 lähtien noudattaneet tiukkaa bluesign®-standardia, joka valvoo tekstiilien koko tuotantoketjua. Olemme myös ensimmäinen EMAS-sertifikaatin saanut ulkoiluvaateyritys. Pyrimme myös jatkamaan ympäristösuorituskykymme parantamista tulevaisuudessa ja olemme asettaneet tavoitteeksemme muuttaa vähitellen koko tuotevalikoimaamme siten, että tuotteet valmistetaan korkeimpien ympäristöystävällisyysvaatimusten mukaisesti. Tavoitteenamme on tehdä yhteisestä maailmastamme parempi paikka.

VAUDE tuotemerkkinä
VAUDE edustaa kunnioitusta kaikessa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja luonnon kanssa. Haluamme olla Euroopan ympäristöystävällisin ulkoiluvaatemerkki, jotta sekä nykyiset että tulevaisuuden urheilijat voisivat nauttia luonnosta parhaalla mahdollisella tavalla. Olemme edelläkävijöitä, jotka kyseenalaistavat perinteitä ja venyttävät mahdollisen rajoja.
VAUDEn juuret löytyvät vuoristourheilusta. Nousun aikana kokemamme into ja huipulla löytämämme rauha ovat meitä eteenpäin vieviä tekijöitä. Vuoret ovat muokanneet VAUDEn nykyiseen muotoonsa. Ne ovat yrityksemme perusta ja tuotemerkkimme symboli. Ne edustavat korkeita odotuksia, jotka asetamme yrityksellemme ja tuotteillemme. www.vaude.com