Lehdistötiedote 23.5.2023 10.00 EEST

UPM Biochemicals ja URSA, yksi Euroopan johtavista lasi- ja mineraalivillan tuottajista, ilmoittivat tänään kehittäneensä ympäristöystävällisemmän rakennuseristeen, joka auttaa vähentämään energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

URSA alkaa tuottaa kestävän kehityksen mukaista lasivillaa, joka on valmistettu innovatiivisesta, UPM BioPiva™ -ligniiniin pohjautuvasta sideaineesta. Uusi lasivilla tulee olemaan yksi markkinoiden luonnonmukaisimmista eristysmateriaaleista.

Lasi- ja mineraalivillan sideaineina on perinteisesti käytetty fossiilipohjaisista raaka-aineista valmistettuja synteettisiä hartseja, mutta URSAn uusi sideaine perustuu UPM Biochemicalsin kehittämään ligniinihartsiteknologiaan. URSA ja UPM Biochemicals ovat tehneet tiivistä yhteistyötä optimoidessaan sideaineen koostumusta, jotta uuden eristemateriaalin fysikaaliset ominaisuudet ja ajettavuus URSAn tuotantolinjoilla olisivat parhaat mahdolliset.

Ligniini on luontainen polymeeri, jota on puussa ja muissa kasveissa. UPM BioPiva™ -ligniini on kestävästi tuotettu, kustannustehokas ja monipuolinen raaka-aine, joka on todettu arvokkaaksi monissa korkean jalostusarvon teollisissa sovelluksissa, erityisesti ligniinipohjaisissa fenolihartseissa.

"Olemme todella iloisia saavuttaessamme tämän virstanpylvään yhdessä URSAn kanssa, sillä kyseessä on mahdollisesti mullistava innovaatio eristysmateriaaliteollisuudelle yleensä ja suuri saavutus URSAlle, jonka pitkäaikainen visio on toimia ympäristöystävällisesti ja pienentää tuotteidensa hiilijalanjälkeä", sanoo Christian Hübsch, UPM Biochemicalsin myynti- ja markkinointijohtaja.

UPM Biochemicals on sitoutunut kestävään muutokseen useilla teollisuudenaloilla ja tekee aktiivisesti yhteistyötä URSAn kaltaisten kumppaneiden kanssa kehittäessään uusia, kestävän kehityksen mukaisia sovelluksia ja tuotteita, jotka perustuvat puupohjaisiin biokemikaaleihin.

"Teimme pitkäaikaista tutkimusta UPM Biochemicalsin kanssa arvioidaksemme, onko synteettisten hartsien korvaaminen uudella biopohjaisella sideaineella toteuttamiskelpoinen idea. Olemme innoissamme voidessamme nyt tuottaa yhtä kestävimmistä saatavilla olevista lasivillaeristeistä", lisää URSA-Adrian toimitusjohtaja Wolfgang Marka.

"URSA on sitoutunut valmistamaan ja kaupallistamaan uudenlaisia lämpö- ja äänieristysmateriaaleja, jotka parantavat rakennusten kestävyyttä ja energiatehokkuutta. Uusimmat premium-tuotteemme, joissa käytetään ligniinisideainetta, edustavat uutta teknologiaa kestävän eristemateriaalin kehittämisessä rakennusteollisuuden tarpeisiin."

UPM Biochemicals ja URSA ovat kehittäneet uuden kestävän kehityksen mukaisen eristeen, joka auttaa parantamaan rakennusmateriaaliteollisuuden ympäristösuorituskykyä. (Valokuva: URSA)

Lisätietoja antavat:

Martin Ledwon, Sidosryhmäsuhdejohtaja, UPM Biochemicals, martin.ledwon@upm.com

Ma–pe 9.00–16.00

UPM Biochemicals
UPM Biochemicals tarjoaa innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseen eri käyttökohteissa. Uusiutuvien glykolien loppukäyttösegmenttejä ovat esimerkiksi tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäähdytysaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Ligniinipohjaiset uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat kestävä vaihtoehto hiilimustalle ja saostetulle silikalle erilaisissa kumi- ja muovisovelluksissa. UPM rakentaa Saksan Leunaan teollisen mittakaavan biojalostamoa, jossa puusta tehdään uuden sukupolven biokemikaaleja. UPM Biochemicals jouduttaa siirtymistä biokiertotalouteen, jossa uusiutuvat raaka-aineet, kestävä tuotanto ja kestävä kulutus ovat uusi normaali. www.upmbiochemicals.com

Seuraa UPM Biochemicalsia LinkedInissä #UPMbiokemikaalit

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme biotalouteen perustuvaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 11,7 miljardia euroa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – fossiilisista raaka-aineista riippumaton. www.upm.com

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

URSA
URSA on rakennusten kestävyyden ja energiatehokkuuden parantamiseen pyrkivien lämpö- ja äänieristysmateriaalien valmistamiseen ja kaupallistamiseen keskittynyt yritys. URSA on vuodesta 2022 lähtien ollut osa Etex Groupia, joka on globaali materiaalivalmistaja ja kevytrakentamisen pioneeri. URSAlla on vahva markkina-asema sekä Espanjassa että Euroopassa 13 tuotantolaitoksensa ansiosta, jotka on sijoitettu strategisesti eri puolille Eurooppaa. Nykyään URSA on yksi Euroopan johtavista mineraalivillan ja suulakepuristetun polystyreenin (XPS) valmistajista. Kyseessä on kaksi toisiaan täydentävää rakennusten lämpö- ja äänieristysmateriaalia. URSAn tuotteet auttavat vähentämään rakennusten energiantarvetta etenkin lämmityksen ja jäähdytyksen osalta, mikä auttaa käyttäjiä vähentämään energiankulutustaan ja parantamaan kestävyyttä. Sen lisäksi, että tuotteet parantavat mukavuutta loppukäyttäjän näkökulmasta, ne myös auttavat ympäristöä vähentämällä hiilidioksidipäästöjä ja tukevat valtioiden taloutta vähentämällä riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.