Lehdistötiedote 9.12.2022 13.30 EET

UPM myy Kajaanissa sijaitsevan Renforsin Rannan yritysalueen Kansallisholding Oy:lle. Alueen operoinnista vastaa jatkossa teollisuuskiinteistöjen omistamiseen ja kehittämiseen erikoistunut Redeve Oy, joka on Kansallisholdingin emoyhtiö. Kauppasopimus allekirjoitettiin tänään, ja sen myötä alueen omistus- ja hallintaoikeus siirtyy Kansallisholdingille välittömästi. Samalla alueella vuokralla olevat yritykset siirtyvät Kansallisholdingin vuokralaisiksi.

UPM perusti Renforsin Rannan yritysalueen Kajaanin suljetun paperitehtaan alueelle ja tiloihin vuonna 2009 osana tehtaan sulkemisen vaikutusten lieventämiseksi tehtyjä toimenpiteitä.

”Renforsin Ranta on ainutlaatuinen menestystarina. Tavoitteemme oli luoda yritysalue, joka työllistäisi vähintään saman verran ihmisiä kuin paperitehtaalla oli sen toiminnan päättyessä. UPM kehitti aluetta uuteen toimintaan soveltuvaksi, ja työllistämistavoite saavutettiin jo muutamassa vuodessa. Nykyään alueen lähes 40 yritystä työllistää noin 700 henkilöä. Alueen menestys on huomattu laajalti, ja sitä on pidetty hyvänä esimerkkinä yritysvastuun toteuttamisesta käytännössä. Nyt alkaa Renforsin Rannan seuraava vaihe, kun se siirtyy uudelle osaavalle omistajalle”, sanoo UPM:n sidosryhmäjohtaja Pirkko Harrela.

Redeve on ostanut UPM:ltä aiemmin useita tehdas- ja yritysalueita ja harjoittaa niillä yritysaluetoimintaa. Renforsin Rannan siirtyminen yritysalueisiin erikoistuneen toiminnanharjoittajan omistukseen turvaa alueen kehittämisen myös jatkossa.

”Renforsin Ranta on ainutlaatuinen lisäys yritysaluevalikoimaamme, ja jo sen nykyinen vuokralaiskanta on merkittävä. Alue tarjoaa mahdollisuuksia monille teollisuus- ja tuotantoyrityksille, jotka tarvitsevat tilaa ja energiaa. Olemassa oleva rakennuskanta tarjoaa monia tilaratkaisuja, ja alueella on teollisen mittakaavan infra raideyhteyksineen valmiina. Myös sähköä on saatavissa helposti esimerkiksi laskentakeskusten tarpeisiin”, toteaa Redeve Oy:n toimitusjohtaja Jari Lahtinen.

UPM ja Kansallisholding ovat sopineet, ettei Renforsin Rannan kauppasummaa julkaista.

Lisätietoja antavat:
Kiinteistöjohtaja Tapani Sirkkanen, UPM Kiinteistöt, p. 050 458 4222
Toimitusjohtaja Jari Lahtinen, Redeve Oy, p. 050 327 4890

ma-pe klo 9–16

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 9,8 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils