UPM ja Dongsung aloittavat strategisen yhteistyön uusiutuvien tuotteiden kehittämiseksi biopohjaisista raaka-aineista

Lehdistötiedote 18.8.2022 9.00 EEST

UPM ja Dongsung Chemical julkistavat tänään kehitysyhteistyön, jonka on tarkoitus nopeuttaa uusiutuvaan, kestävästi hankittuun metsäbiomassaan perustuvien materiaalien käyttöä Aasian markkinoilla ja vähentää fossiilisten raaka-aineiden kulutusta.

Eteläkorealainen Dongsung Chemical ja Saksasta käsin toimiva UPM Biochemicals ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta biopohjaisiin raaka-aineisiin perustuvien uusiutuvien tuotteiden kehittämiseksi. Ensimmäinen kehityskohde ovat jalkineissa käytettävät materiaalit. Aiesopimuksen mukaan Dongsung Chemical kehittää uusiutuvan polyuretaanin UPM Biochemicalsin biopohjaisesta monoetyleeniglykolista (MEG), jonka tavaramerkki on UPM BioPura™.

UPM investoi 750 miljoonaa euroa maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan biokemikaalijalostamon rakentamiseksi Leunaan, Saksaan. Kestävästi hankittua, sertifioitua puuta raaka-aineenaan käyttävä jalostamo tuottaa valmistuttuaan uuden sukupolven biokemikaaleja. Vuotuinen tuotantotavoite on 220 000 tonnia, ja yksi tuotteista on Bio-MEG. Jalostamon on suunniteltu käynnistyvän vuoden 2023 lopulla.

Kumppanuus tarkoittaa aktiivista yhteistyötä ympäristöystävällisten tuotteiden kehittämiseksi Aasian markkinoiden suureen tekstiili- ja jalkineteollisuuteen. Ottamalla UPM:n Bio-MEG:in käyttöön tuotannossaan Dongsung Chemical laajentaa tuotevalikoimaansa ympäristöystävällisillä tuotteilla. Tarkoitus on käyttää biomateriaaleja ensimmäisenä jalkinemateriaaleihin ja myöhemmin myös ajoneuvojen sisämateriaaleihin sekä liimoihin.

UPM:n Bio-MEG valmistetaan kestävästi hankitusta, sertifioidusta lehtipuusta, joka on peräisin Leunan alueen metsistä. Tämä biomassa ei kilpaile ruuantuotannon kanssa, ja sen hiilipäästöt ovat vähintään 70 prosenttia pienemmät kuin fossiiliseen polttoaineeseen perustuvan MEG:in. UPM kehittää prosessia jatkuvasti tavoitteenaan tuotteen hiilineutraalisuus tai jopa hiilinegatiivisuus.

”Kumppanuus UPM:n kanssa antaa meille mahdollisuuden käyttää innovatiivisia, seuraavan sukupolven biomateriaaleja omiin tuotteisiimme. ESG-ohjelmansa mukaisesti Dongsung Chemical keskittyy hiiltä vähentäviin projekteihin ja ryhtyy yhteistyöhön UPM:n kanssa lisätäkseen biomateriaalien osuutta", sanoo Dongsung Chemicalin toimitusjohtaja ManWoo Lee.

“Olemme iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä Dongsung Chemicalin kanssa, kun yhtiö korvaa petrokemiaan perustuvia raaka-aineita biopohjaisilla raaka-aineilla ja pienentää tuotteidensa hiilijalanjälkeä. UPM rakentaa fossiilista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta ja auttaa Dongsungia tuottamaan hyviä ratkaisuja asiakkailleen, jotka haluavat pienentää omaa hiilijalanjälkeään”, sanoo johtaja Michael Duetsch UPM:n biokemikaaliliiketoiminnasta.

Dongsung Chemical kehittää ympäristöystävällisiä tuotteita ja teknologioita tavoitteenaan vähentää hiilipäästöjä kymmenellä prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Kesäkuussa yhtiö julkisti biohajoavan pakkausmateriaalin ECOVIVA®:n ja suunnittelee pilottitehtaita kehittääkseen biohajoavia tuotteita, kuten biohajoavia toiminnallisia kalvoja, liimoja ja vaahtomuoveja.

Lisätietoja antavat:
Martin Ledwon, sidosryhmäsuhdejohtaja, UPM Biochemicals, martin.ledwon@upm.com

UPM Biochemicals
UPM Biochemicals kehittää innovatiivisia, kestäviä ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja, jotka korvaavat fossiilisia raaka-aineita sekä parantavat ympäristösuorituskykyä lukuisissa käyttökohteissa. Uusiutuvia glykoleita käytetään tekstiilien, PET-pullojen, pakkausmateriaalien, jäähdytysnesteiden, komposiittien, kosmetiikan, lääkkeiden ja liuottimien valmistuksessa. Ligniini-pohjaiset toiminnalliset täyteaineet tarjoavat uusiutuvan vaihtoehdon hiilimustalle ja silikalle kumi- ja muovituotteiden valmistuksessa. UPM rakentaa Saksaan teollisen mittakaavan biojalostamon, joka jalostaa puuraaka-aineesta uuden sukupolven biokemikaaleja. www.upmbiochemicals.com

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 9,8 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Dongsung Chemical
Dongsung Chemical valmistaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavia kemian tuotteita. Yhtiön ja sen tytäryhtiöiden tuotteita käytetään monilla teollisuuden aloilla, kuten jalkine-, ajoneuvo-, pakkaus-, rakennus- energia-, terveydenhoito ja biokosmetiikkateollisuudessa. Dongsung Chemicals kehittää ympäristöystävällisiä, toiminnallisia materiaaleja varmistaakseen kilpailukykynsä kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Yhtiöllä on 1 800 työntekijää, ja sen konsolidoitu liikevaihto on 750 miljoonaa euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Etelä-Korean pörssissä (KOSPI). www.idongsung.com