Paperiliitto on ilmoittanut jatkavansa edelleen useita UPM:n liiketoimintoja koskevaa lakkoa

Lehdistötiedote 20.1.2022 14.30 EET

Paperiliitto ry on ilmoittanut UPM:lle päättäneensä jatkaa UPM:n paperiliittolaisilla työpaikoilla alkanutta lakkoa kahdella viikolla 19. helmikuuta saakka, ellei sopimuksia sitä ennen saada sovittua. Paperiliiton lakko UPM Pulp, UPM Biofuels, UPM Communication Papers, UPM Specialty Papers ja UPM Raflatac -liiketoimintojen Suomen yksiköissä alkoi 1.1.2022.

UPM:n tavoitteena on yhä päästä neuvottelemaan liiketoimintakohtaisista työehtosopimuksista Paperiliiton kanssa mahdollisimman pian.

“Vasta neuvotteluissa päästään avaamaan osapuolten tavoitteita ja hakemaan yhdessä ratkaisuja. Liiketoimintamme ovat keskenään hyvin erilaisia, ja siksi liiketoimintakohtaiset sopimukset ovat meille aivan olennainen asia. Katseemme ei ole ensi kuussa tai ensi vuodessa, vaan tavoittelemme sopimuksia, jotka mahdollistavat kunkin liiketoiminnan menestyksen pitkälle tulevaisuuteen. Liiketoimintojen menestys tarkoittaa hyvää myös työntekijöille”, sanoo UPM:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén.

“Liiketoimintakohtaisesti sopimalla voidaan huomioida myös paikallisen henkilöstön tarpeet. Haluamme olla reilu ja houkutteleva työnantaja myös jatkossa, mikä tarkoittaa muun muassa hyvän ansiotason säilyttämistä. Uskon, että meidän on mahdollista löytää kuhunkin liiketoimintaan työehdot, joihin kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä.”

UPM pyrkii vastaamaan asiakaskysyntään lakon aikana mahdollisuuksien mukaan Suomen ulkopuolisilta tehtailtaan. UPM ei tässä vaiheessa julkista arviota lakon taloudellisista vaikutuksista.

Jyrki Hollmén, työmarkkinajohtaja, UPM, puh. 02041 50051

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils