UPM Biomedicals ja Cellbox yhteistyöhön solujen kuljettamisessa

Lehdistötiedote 19.10.2021 13.00 EEST

UPM Biomedicals ja Cellbox ovat sopineet ainutlaatuisesta solujen kuljetusratkaisusta. Kasviperäinen ja ei-eläinperäinen kuljetusteknologia solu- ja kudosviljelmille mahdollistaa elävien 3D-soluviljelmien ja solujen lähettämisen tutkijoiden ja lääkeyhtiöiden välillä.

UPM:n nanoselluloosapohjainen hydrogeeli ja Cellboxin kannettava CO2 -inkubaattori yhdessä suojaavat soluja mekaaniselta rasitukselta ja ylläpitävät solujen aktiivisuutta kuljetuksen aikana. Se helpottaa herkimpien soluviljelmien kuljetusta ja mahdollistaa solujen helpon talteenoton kuljetuksen jälkeen.

”Tuottamamme materiaali on valmistettu vain nanoselluloosasta ja vedestä, eikä siinä ole eläinperäisiä komponentteja tai epäpuhtauksia. Tällä hetkellä solut on pakastettava kuljetusta varten. Cellboxin uuden kuljetusratkaisun avulla elävät solut kuljetetaan solujen kasvun mahdollistavassa optimaalisessa ympäristössä. Pakastamiseen verrattuna nanoselluloosamatriisi ja kuljetettava inkubaattori takaavat korkeamman solusaannon kuljetuksen jälkeen, tekevät sulattamisen tarpeettomaksi, säästävät henkilöresursseja ja poistavat epävarmuuksia lopputuloksen osalta mahdollistaen tutkijoille käyttövalmiiden solujen toimitukset. Kuljetukset nopeuttavat 3D-solumallien toimituksia tutkijoilta teollisuudelle”, UPM Biomedicalsin johtaja Johana Kuncova-Kallio toteaa.

"3D -soluviljelmien markkinat kasvavat edelleen voimakkaasti, ja tämän seurauksena yhä useammat asiakkaamme etsivät uusia kuljetusvaihtoehtoja", Cellbox Solutionsin liiketoiminnan kehitys- ja myyntijohtaja Corné Swart sanoo. "Tunnistimme tämän tarpeen ja lähdimme katsomaan kuljetusteknologian tulevaisuutta. Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme nyt tarjota asiakkaillemme ympäristön kannalta kestävän tuotteen, joka on suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten."

Lisätietoja antavat:
Johtaja Johana Kuncova-Kallio, UPM Biomedicals, puh. 040 612 6300
Life Science -liiketoiminnan kehityspäällikkö Tony Kiuru, UPM Biomedicals, puh. 040 708 5100

ma-pe klo 9–16

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

UPM Biomedicals
UPM Biomedicals on edelläkävijä laadukkaan nanoselluloosan tuottamisessa lääketieteen ja biotieteiden sovelluksiin.  Yli 300 patenttia suojaa suomalaiseen koivuselluun pohjautuvia nykyisiä ja tulevia tuotteita. Teemme aktiivisesti yhteistyötä yliopistojen, tutkimuskeskusten ja keskeisten teollisuuskumppaneiden kanssa kehittääksemme tulevaisuuden innovaatioita ja tuotteita lääkeaineiden tehoseulontaan, yksilöllistettyyn lääketieteeseen, edistyneisiin soluterapioihin, 3D-biotulostukseen, kudosteknologiaan ja edistyneeseen haavanhoitoon. www.upmbiomedicals.com

Cellbox
Vuonna 2017 perustettu Cellbox Solutions GmbH keskittyy innovatiivisiin, globaalin BioMedTech -teollisuuden logistiikkaratkaisuihin. Visiomme on muuttaa terveydenhuollon tulevaisuutta. Cellbox-ratkaisun avulla terveydenhuolto voi keskittyä täysin potilaiden hoitoon uusimmilla hoidoilla. Tavoitteemme on tarjota elävien solujen logistiikkaratkaisuja, jotka mahdollistavat elämää ylläpitävät, kaikkien saatavilla olevat hoitomuodot. Kannettava Cellboxin CO2-inkubaattori tarjoaa ympäristön elävien solujen ja biologisten rakenteiden kuljettamiseen. Lämpötilaa ja hiilidioksiditasoja voidaan säätää optimaalisten olosuhteiden varmistamiseksi. www.cellbox-solutions.com.