UPM pyrkii uudenlaiseen, osallistavampaan sopimiseen Paperiliiton ja luottamusmiesten kanssa

Lehdistötiedote 16.8.2021 8.00 EEST

(UPM, Helsinki, 16.8.2021 klo 12.45 EET) – UPM on pyrkinyt keväästä alkaen käynnistämään Paperiliiton kanssa liiketoimintakohtaisia työehtosopimusneuvotteluita, samaan tapaan kuin sen saha- ja vaneriliiketoiminnat ovat käyneet neuvotteluja sahojen ja vaneritehtaiden luottamusmiesten ja Teollisuusliiton kanssa toukokuusta alkaen.

Paperiliitto on kuitenkin ilmoittanut, että se ei käy neuvotteluita UPM:n liiketoimintojen kanssa, vaan edellyttää yhtä yhtiötason työehtosopimusta. Paperiliitto on peruuttanut UPM:n biopolttoaineliiketoiminnan kanssa sovitun tapaamisen, vaikka yhtiön painopaperiliiketoiminta oli jo tavannut Paperiliittoa ja muutkin liiketoiminnat olivat valmistautuneet vastaaviin tapaamisiin.

UPM:llä on viisi liiketoiminta-aluetta, joissa Paperiliitto on tällä hetkellä sopimuskumppani. UPM:n liiketoiminnat vastaavat kukin kooltaan vähintään keskisuurta pörssiyritystä, ja niiden tuotteet, markkinat ja toimintaympäristö poikkeavat merkittävästi toisistaan. Yli 50 vuotta vanha paperiteollisuuden työehtosopimus ei vastaa tämän päivän työelämän vaatimuksiin eikä takaa kilpailukykyä täysin muuttuneessa paperi- ja selluliiketoimintojen toimintaympäristössä. Se ei myöskään sovellu uusiin, täysin erilaisiin liiketoimintoihin, kuten biopolttoaineiden valmistukseen.

Yhtiötasolla UPM tarjoaa kaikille henkilöstöryhmilleen tasavertaiset, kilpailukykyiset etuudet ja kannustimet , joihin se on aikaansa seuraavana työnantajana pitkäjänteisesti sitoutunut. Työn järjestämisestä ja sujuvuudesta, työajasta ja palkasta sekä osaamisen kehittämisestä yhtiö haluaa neuvotella ja sopia Paperiliiton ja henkilöstön edustajien kanssa liiketoiminnoittain.

Jo aiemmin Paperiliitto on ilmoittanut, että UPM:n luottamusmiehet eivät voi osallistua työehtoneuvotteluihin vaan neuvottelut käydään liiton toimiston kanssa. UPM pitää liiketoimintojen ja niiden henkilöstön kannalta ehdottoman tärkeänä, että UPM:n henkilöstön ääni kuuluu suoraan heitä koskevissa työehtoneuvotteluissa. Liiketoimintojen tilanteet tuntevat, osaavat henkilöstön edustajat ovat neuvotteluissa olennaisessa roolissa. Paperiliiton linjaus on ristiriidassa sen kanssa, että samaan aikaan ammattiliitot peräänkuuluttavat julkisessa keskustelussa henkilöstön edustajien roolin kasvattamista yritysten toiminnassa.

UPM pitää tärkeänä, että liiketoimintakohtaiset neuvottelut saadaan käynnistettyä Paperiliiton kanssa pikaisesti ja työehdoista päästään sopimaan. Uusi neuvottelukokoonpano osallistaisi aikaisempaa huomattavasti laajemman joukon ihmisiä neuvotteluihin: niihin osallistuisi myös liiketoimintajohtoa ja paikallisia luottamusmiehiä, mikä toisi keskusteluihin kaivattua liiketoiminnan ja tehdasarjen ymmärrystä.

Lisätietoja antaa:
Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, puh 040 746 3687

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils