Viisi syytä vierailla Verlassa

Lehdistötiedote 1.6.2020 14.30 EEST

(UPM, Helsinki, 1.6.2020 klo 14.30 EET) –Verlan tehdasmuseon kesäkausi alkaa huomenna 2.6. Listasimme viisi syytä, miksi Unescon maailmanperintökohteeksi valittuun Verlan puuhiomon ja paperitehtaan ympäristöön kannattaa ehdottomasti poiketa.

1 Verlan tehdasmuseo – entisajan tunnelmaa parhaimmillaan

Vanha pahvitehdasmiljöö Verlankosken äärellä herää eloon tehdasmuseon opastetuilla kierroksilla. Vuonna 1972 avatussa Suomen ensimmäisessä tehdasmuseossa pääset tutustumaan puuhiomon ja pahvitehtaan mielenkiintoisiin vaiheisiin 1870-luvulta vuoteen 1964, jolloin tehtaan tuotanto päättyi. Tunnelmaa täydentävät näyttelyt, ruukkikylän puodit, lounaskahvila ja viinipuoti. Verlassa voi nähdä myös esihistorialliset kalliomaalaukset.

UPM-Verla-2020.jpg

2 Uudistunut metsäpolku – lähde retkelle metsään

Avaa aistisi ja lähde retkelle eri kasvuvaiheissa oleviin metsiin ja monimuotoisuuden kannalta arvokkaisiin luontokohteisiin. Kahden kilometrin mittaista polkua kulkiessasi saat kokea hyvin hoidettujen metsien voiman. Saat myös käsityksen nykyaikaisesta kestävästä metsätaloudesta. Metsäpolun kohdekuvauksiin voi tutustua jo etukäteen osoitteessa www.verla.fi/metsapolku. Löydä lisää suomalaisen metsän salaisuuksia ja astu virtuaalimetsään myös täällä: www.upmforestlife.com.

3 UPM Biofore -näyttely – metsäteollisuuden innovaatiot tutuiksi

Verlan kollamakasiinin eli pahvipaalien varaston UPM Biofore -näyttelyssä on esillä monia biotalouden innovaatioita. Pääset tutustumaan esimerkiksi hiilen kiertokulkuun sekä 3D-tulostettuun puutuoliin, jonka valmistamisessa on hyödynnetty robotiikkaa. Teenystäviä ilahduttaa puupohjaisista materiaaleista rakennettu Biofore-teetalo. Näyttelyn lisäksi kannattaa piipahtaa myös Aitassa Verlan rantapuistossa.

4 Repoveden kansallispuisto – lyhyen ajomatkan päässä

Verlan vierailun jälkeen voit ottaa suunnaksi Repoveden kansallispuiston, joka sijaitsee noin puolen tunnin ajomatkan päässä Verlasta. Repoveden kansallispuisto ja UPM:n lahjoittama Aarnikotkan metsän luonnonsuojelualue muodostavat nyt yhdessä lähes 30 neliökilometrin laajuisen upean kokonaisuuden. Repoveden kansallispuistossa on tarjolla eripituisia merkittyjä retkeilyreittejä 3,5 kilometrin Ketunlenkistä 26 kilometrin Kaakkurin kierrokseen. Päiväretkiin on mahdollista yhdistää myös melontaa tai soutua. Lue lisää www.luontoon.fi/repovesi.

5 Lähimatkailu kannattaa – viivy pidempään!

Verlan kylä sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Kouvolan keskustasta, ja esimerkiksi Helsingistä Verlaan ajaa noin kahdessa tunnissa. Koska Verlan alueella riittää nähtävää pariksikin päiväksi, voit yöpyä tehtaan työntekijöiden entisissä asunnoissa, uittotuvassa tai uudemmissa puumökeissä.

Verla:

Tehdasmuseo on auki 2.6.-30.9. tiistaista sunnuntaihin klo 11-16 ja 22.6.-15.8. joka päivä klo 10-18. Lipun museokierrokselle voi ostaa ennakkoon museon verkkokaupasta tai paikan päältä museon infosta ennen opastuksen alkua. Verlan tehdasmuseoon käy myös Museokortti. Lisätietoja www.verla.fi.

Ladattavia kuvia:

Toimitukset voivat ladata kuvia täältä: http://pet.upm.com/l/gG56Jq72jD5N

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 700 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,2 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils