UPM osallistuu Walesin prinssin koolle kutsumaan Circular Bioeconomy Alliance -yhteisöön

Lehdistötiedote 4.6.2020 16.40 EEST

Johtavat tutkijat, sijoittajat ja yritysjohtajat kokoontuivat tänään Walesin prinssi Charlesin koolle kutsumaan virtuaaliseen pyöreän pöydän keskusteluun siitä, miten siirtymää hiilineutraaliin, uusiutuvaan ja kestävään biotalouteen voidaan nopeuttaa. Tämä Circular Bioeconomy Roundtable oli lähtölaukaus Circular Bioeconomy Alliance -yhteenliittymälle, joka perustuu Walesin prinssin Sustainable Markets Initiative -aloitteeseen.

Yksi keskusteluun osallistuneista yritysjohtajista oli UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen. Keskustelussa Pesonen korosti fossiilisten raaka-aineiden korvaamisen merkitystä suunnanmuuttajana ja tulevaisuuden kasvun lähteenä.

“Tuemme Circular Bioeconomy Alliance -yhteenliittymää ja odotamme mielenkiinnolla jatkokeskusteluja siitä, miten voimme edistää siirtymistä uusiutuviin ja kestäviin raaka-aineisiin perustuvaan biotalouteen. Metsäteollisuus on luultavasti yksi harvoista toimialoista, joille siirtyminen kokonaan pois fossiilisista raaka-aineista on aidosti mahdollista. Lyhyesti sanottuna, kestävä metsätalous on se ratkaisu”, Pesonen sanoi.

Walesin prinssi teki Sustainable Markets Initiative -aloitteen World Economic Forumissa (WEF) Davosissa tämän vuoden tammikuussa. COVID-kriisin alettua prinssi on työskennellyt maailman johtajien ja WEF:n kanssa tavoitteena hahmottaa, miten aloite voi vauhdittaa talouden uudelleen rakentamista. Työn tuloksena syntyi 3. kesäkuuta käynnistynyt kampanja Great Reset, jonka ensimmäinen askel virtuaalikeskustelu oli.

Circular Bioeconomy Alliancen toimintaa ohjaa kymmenkohtainen toimintasuunnitelma (10-Point Action Plan). Sen toteuttamista koordinoi Joensuussa toimiva Euroopan metsäinstituutti EFI. Suunnitelman laatineet yli 25 tutkijaa esittävät globaaleja, kokonaisvaltaisia ja käänteentekeviä toimenpiteitä, joiden avulla maailma siirtyy kestävälle polulle. EFI:n asema yhteenliittymässä on keskeinen, sillä instituutti toimii paitsi tiedonvälittäjänä myös verkostoitumisfoorumina, jossa yritykset, sijoittajat, viranomaiset ja kansalaisjärjestöt kohtaavat.

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 700 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,2 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils