Arla tuo kauppoihin 40 miljoonaa kokonaan puupohjaista pakkausta

Lehdistötiedote 5.2.2019 9.00 EET

(UPM, Helsinki, 05.02.2019 klo 09.00 EET) - Arla haluaa tarjota kuluttajille jatkuvasti uusia mahdollisuuksia vastuullisempiin valintoihin. Tänä vuonna Arla siirtyy käyttämään ensimmäisenä Suomessa maitojen, jogurttien ja ruoanvalmistustuotteiden harjakattoisissa kartonkipakkauksissa uusiutuvaa puupohjaista biomuovia, jonka mäntyöljypohjainen raaka-aine on UPM:n suomalainen innovaatio.

Uudistuksen myötä yli 40 miljoonaa Arlan pakkausta muuttuu vuoden 2019 aikana ympäristön kannalta entistä paremmiksi, kuluttajien toiveiden mukaisesti.

Biomuovi sopii maitotuotteiden pakkauksiin hyvin, sillä se vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan tavanomaista nestekartonkipakkauksissa käytettävää muovia. Uudet pakkaukset voi laittaa kartonkikeräykseen samalla tavalla kuin aiemminkin.

- Kun kyseessä on nestemäinen tuote, kuten maito, kartonkipakkauksen sisälle tarvitaan tuoteturvallisuuden ja säilyvyyden vuoksi ohut muovikalvo. Uusissa pakkauksissamme muovin lähde on nyt entistä vastuullisempi, sillä se valmistetaan puupohjaisesta raaka-aineesta, kertoo Arlan Brand & Category Manager Sanna Heikfolk.

Puupohjainen biomuovi pienentää hiilijalanjälkeä

Uusien tölkkien biomuovin raaka-aineessa UPM:n Lappeenrannan biojalostamolla hyödynnetään sellun valmistusprosessin tähteenä syntyvää mäntyöljyä. Pakkaukset valmistaa Elopak, ja yhteistyössä on mukana kemian yhtiö Dow. Puupohjaisen biomuovin hyödyntäminen Arlan harjakattopakkauksissa vähentää fossiilisen muovin tarvetta 180 000 kiloa vuodessa ja pienentää noin viidenneksen pakkauksen hiilijalanjälkeä.

Ympäristöystävällisempien pakkausten tuominen ruokateollisuuteen ja kuluttajien saataville on ollut Arlan, Elopakin ja UPM:n yhteinen tavoite. Arla ja Elopak ovat tehneet tällä saralla yhteistyötä jo vuodesta 2014 ja nyt pakkauskehitystä haluttiin viedä vielä askeleen verran eteenpäin.

- Perinteisessä maitotölkissä kartonkia on yleensä noin 85 %. Halusimme tarjota 100-prosenttisesti metsästä tulevan pakkauksen, jossa myös muovi on puupohjaista, Elopakin toimitusjohtaja Juha Oksanen sanoo.

Suomalainen innovaatio matkaa puusta pöytään

Arlan pakkausuudistuksen seurauksena UPM:n hieno puupohjainen innovaatio, UPM BioVerno -nafta, voidaan nyt hyödyntää kartonkipakkausten biomuovissa. UPM:n innovaatiolla on suomalaisesta alkuperästä kertova Avainlippu-tunnus.

- Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme yhteistyökumppaniksi Arlan kaltaisen edelläkävijän, jonka kanssa voimme uusiutuvalla raaka-aineellamme alentaa nestekartonkipakkausten hiilijalanjälkeä entisestään - aina loppukuluttajille saakka. Puupohjaista raaka-ainetta käyttämällä emme myöskään kilpaile raaka-aineista ruoantuotannon kanssa, sillä mäntyöljy on selluntuotannon tähde, sanoo UPM Biopolttoaineet -liiketoiminnan johtaja Sari Mannonen.

Vastuullisempien pakkausratkaisujen etsiminen on Arlalla jatkuvaa kehitystyötä. Harjakattopakkausten lisäksi Arla uudistaakin samaan aikaan Luonto+ jogurttien 150 gramman pakkaukset vaihtamalla ensimmäisenä Suomessa muoviset pikarit ja kannet kokonaan kartonkisiin. Kuluttaja voi siis laittaa uuden pakkauksen kokonaan kartonkikeräykseen.

Sanna Heikfolk
Brand & Category Manager, Arla Oy
sanna.heikfolk@arlafoods.com

Sirpa Rinne
viestintäjohtaja, Arla Oy
sirpa.rinne@arlafoods.com
+358 400 685 975

Sari Mannonen
liiketoimintajohtaja, UPM Biopolttoaineet
sari.mannonen@upm.com

Juha Oksanen
toimitusjohtaja, Elopak Oy
juha.oksanen@elopak.com

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. Yhteensä 550 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

UPM Biopolttoaineet valmistaa uusiutuvia ja vastuullisia tuotteita liikenteen ja kemianteollisuuden käyttöön. Tarjoamme asiakkaillemme keinoja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen. UPM:n innovatiiviset, biopohjaiset tuotteet ovat edelläkävijöitä laadussa, käytettävyydessä ja kestävässä kehityksessä. www.upmbiopolttoaineet.fi

Seuraa UPM Biopolttoaineita:  Twitter | Facebook | Youtube

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Yhtiössämme työskentelee noin 19 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,5 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore - Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils