UPM selvittää biopolttoaineiden kehittämisvaihtoehtoja aloittamalla ympäristövaikutusten arvioinnin Kotkassa

Lehdistötiedote 5.2.2018 14.00 EET

(UPM, Helsinki, 05.02.2018 klo 14.00 EET) - UPM selvittää biopolttoaineiden kehittämisvaihtoehtoja ja aloittaa ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) mahdollisen biojalostamon rakentamisesta Kotkan Mussaloon. Biopolttoaineiden Kotkan kehittämisvaihtoehto on vasta varhaisessa esiselvitysvaiheessa ja nyt alkava YVA-prosessi kestää yleensä noin vuoden.

Tulevaisuuden investointiharkintaan vaikuttavat osaltaan myös kansalliset ja EU:n biopolttoaineita koskevat päätökset.

YVA-selvityksessä todetaan, että UPM:n mahdollisessa toisessa biojalostamossa käytettäisiin eri raaka-ainepohjaa ja teknologiaa kuin UPM Lappeenrannan biojalostamossa. Kotkan biojalostamossa valmistettaisiin noin 500.000 tonnia kehittyneitä liikenteen polttoaineita useista kestävistä raaka-aineista.

"Selvitämme useiden uusien kestävien raaka-aineiden, kuten kotimaisten metsätähteiden sekä muiden tähteiden ja jätteiden, käyttöä. Lisäksi testaamme Uruguayssa biopolttoaineiden raaka-aineeksi sopivan Brassica carinatan talviviljelykonseptia. Rypsin sukuisen carinatan öljy olisi yksi mahdollinen raaka-aine Kotkassa", sanoo UPM Biopolttoaineiden kehityksestä vastaava johtaja Petri Kukkonen.

UPM:n helmikuun aikana aloittama ympäristövaikutusten arviointimenettely on lakiin pohjautuva ennalta ehkäisevä ympäristöpolitiikan mukainen menettely. YVA:ssa selvitetään kohteena olevan hankkeen toteuttamisvaihtoehdot, ympäristövaikutukset ja haitallisten vaikutusten lieventämismahdollisuudet sekä eri osapuolten kannat niihin.

UPM aloittaa ympäristönvaikutusten arvioinnin mahdollisen biojalostamon rakentamisesta Kotkan Mussaloon. Se tulisi Pohjolan Voiman käytöstä poistetun voimalaitoksen tilalle.

Lisätietoja antavat:
Petri Kukkonen, johtaja, UPM Biopolttoaineiden kehitys, puh. 040-592 7440, sähköposti: petri.kukkonen@upm.com

UPM Biopolttoaineet aikoo merkittäväksi toimijaksi korkealaatuisissa, kehittyneissä liikenteen biopolttoaineissa. Biopolttoaineet ovat olennainen osa UPM:n Biofore-strategiaa, joka yhdistää bio- ja metsäteollisuuden. Yhtiön kehittämät innovatiiviset, puupohjaiset biopolttoaineet ja niiden tuotantoteknologiat ovat osa kestävää tulevaisuutta. UPM:n biopolttoaineet ovat edelläkävijöitä laadussa, käytettävyydessä ja kestävässä kehityksessä. Ne laskevat autoilun kasvihuonekaasu- ja lähipäästöjä huomattavasti fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. www.upmbiopolttoaineet.fi

Seuraa UPM Biopolttoaineita:  Twitter | Facebook | Youtube

Biometsäteollisuuden edelläkävijänä rakennamme kestävää, innovaatiovetoista ja kiinnostavaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. UPM tarjoaa kestäviä ja turvallisia ratkaisuja kasvavaan maailmanlaajuiseen kuluttajakysyntään. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Yhtiössämme työskentelee noin 19 100 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | upmbiofore.fi