UPM Paper ENA suunnittelee sulkevansa 305 000 tonnia graafisten papereiden kapasiteettia Euroopassa

Sijoittajauutinen 3.11.2016 11.30 EET

(UPM, Helsinki, 3.11.2016 klo 11.30 EET) - UPM suunnittelee sulkevansa pysyvästi 305 000 tonnia graafisten papereiden kapasiteettiaan Euroopassa. Kapasiteetin sulkemisia suunnitellaan Itävallassa ja Saksassa.

UPM suunnittelee sulkevansa pysyvästi kaksi paperikonetta:

-           SC-paperikone 3:n UPM Steyrermühlin tehtaalla Itävallassa
-           SC-paperikone 2:n UPM Augsburgin tehtaalla Saksassa

Suunnitelman arvioidaan koskevan 150 henkilöä Augsburgissa ja 125 henkilöä Steyrermühlissä. Henkilöstöneuvottelut alkavat marraskuun aikana paikallisten lainsäädäntöjen mukaisesti. Suunnitelman mukaan koneet suljettaisiin henkilöstöneuvotteluiden päätyttyä.

Suunnitelman odotetaan tuovan noin 30 miljoonan euron vuosittaiset säästöt. UPM kirjaisi noin 75 miljoonan euron kulut vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä vuoden 2016 viimeisen neljänneksen tulokseen. Kokonaissummasta noin 45 miljoonaa olisi käteiskustannuksia.

Suunnitelman toteutuessa molemmat tehtaat jatkaisivat tuotantoa jäljellejäävillä, kustannuskilpailukykyisillä paperikoneilla.

"SC-papereiden, kuten muidenkin graafisten papereiden, kysyntä on laskenut viime vuosina ja laskun odotetaan jatkuvan. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta työntekijämme ovat aina tehneet parhaansa, ja olemme pahoillamme suunniteltujen sulkemisten vaikutuksista henkilöstöön. Meidän täytyy kuitenkin sopeuttaa kapasiteettimme vastaamaan pitkän tähtäimen asiakaskysyntään", sanoo Winfried Schaur, UPM Paper ENA:n johtaja.

"Epäsuotuisasta markkinatilanteesta johtuen olemme tehneet syvällisen analyysin paperikoneidemme kustannuskilpailukyvystä. Steyrermühlin PK3:n ja Augsburgin PK2:n todettiin oleva kokonsa, teknisen ikänsä ja rajallisen säästöpotentiaalinsa vuoksi UPM:n SC-paperikonekannan heikoimpia. Suunnitellut sulkemiset mahdollistaisivat jäljellejäävien viiden SC-paperikoneen tehokkaan käytön", sanoo Anu Ahola, UPM Paper ENA:n News & Retail -liiketoiminnan johtaja.

UPM myi aiemmin tänä vuonna Schwedtin tehtaan Saksassa. Tehdas tuottaa 282 000 tonnia sanomalehtipaperia vuodessa. Paperin valmistus päättyy vuoden 2017 kolmannen vuosineljänneksen lopussa ja tehdas muunnetaan tuottamaan pintakartonkia.

Lisätietoja:
UPM Paper ENA, Sidosryhmäsuhteet, puh. +358 40 566 1000, email: paperinfo@upm.com

Paikallisia lisätietoja:
Ernst Spitzbart, tehtaanjohtaja, UPM Steyrermühl, UPM Paper ENA, (parhaiten tavoitettavissa klo 15.30-16.30 EET) puh. +43 7613 8900 359
Gerhard Mayer, tehtaanjohtaja, UPM Augsburg, UPM Paper ENA, (parhaiten tavoitettavissa klo 15.30-16.30 EET) puh. +49 821 3109 509

UPM Steyrermühl
UPM Steyrermühl valmistaa sanomalehtipaperia ja päällystämätöntä aikakauslehtipaperia (SC). Sen vuosittainen kapasiteetti on 485 000 tonnia. Itävallassa sijaitseva tehdas työllistää noin 400 henkilöä.

UPM Augsburg
UPM Augsburg valmistaa päällystettyä (LWC) ja päällystämätöntä aikakauslehtipaperia (SC). Sen vuosittainen kapasiteetti on 480 000 tonnia. Etelä-Saksassa sijaitseva tehdas työllistää noin 440 henkilöä.

UPM Paper ENA (Europe and North America) on maailman johtava graafisten papereiden valmistaja tarjoten laajan paperivalikoiman sekä mainontaan ja julkaisuun että koti- ja toimistokäyttöön. UPM:n laadukkaat paperit ja palvelukokonaisuudet tuottavat lisäarvoa asiakkaiden liiketoiminnalle, täyttäen samalla vaativimmat sosiaalisen ja ympäristövastuun kriteerit. UPM Paper ENA:n pääkonttori on Saksassa, ja se työllistää noin 9 000 henkilöä. Lue lisää: www.upmpaper.com

Seuraa UPM:n paperiliiketoimintoja: Twitter

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Paper ENA (Europe and North America) ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | upmbiofore.fi