UPM myy Schwedtin tehtaansa LEIPA Georg Leinfelder GmbH:lle

Sijoittajauutinen 26.4.2016 10.00 EEST

(UPM, Helsinki, 26.4.2016 klo 9.00 EET) - UPM on allekirjoittanut sopimuksen UPM Schwedtin sanomalehtipaperitehtaan ja siihen kuuluvan omaisuuden myynnistä LEIPA Georg Leinfelder GmbH:lle. LEIPA suunnittelee muuntavansa tehtaan tuottamaan pintakartonkia eli laineria. Schwedtin tehtaan koko henkilöstö siirtyy LEIPA:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Kauppahinta on 70 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää kolmansien osapuolten hyväksyntää.

Yhtiöt ovat sopineet kaupan yhteydessä sanomalehtipaperin sopimusvalmistuksesta siirtymäajalla, joka päättyy viimeistään vuoden 2017 lopussa. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 280 000 tonnia sanomalehtipaperia vuodessa.

LEIPA muuntaa tehtaan tuottamaan lainerikartonkia. Suunniteltu tuotantokapasiteetti olisi noin 450 000 tonnia vuodessa.

"Kaupan myötä sekä UPM:llä että LEIPA:lla on paremmat mahdollisuudet kehittää liiketoimintaansa vastaamaan markkinoiden tarpeisiin. LEIPA on vakavarainen ja menestyvä toimija lainerikartongeissa", sanoo Winfried Schaur, UPM Paper ENA:n johtaja.

"Neuvottelut LEIPA:n kanssa ovat sujuneet hyvin, ja uskomme, että kaupasta on hyötyä työntekijöillemme, joiden on mahdollista työllistyä tulevaisuudessa muunnetulle tehtaalle", Schaur sanoo.

UPM jatkaa sanomalehtipaperin tuotantoa Chapellen, Kaipolan, Hürthin, Schongaun, Shottonin ja Steyrermühlin tehtaillaan.

Lisätietoja:
UPM Paper ENA:n mediakontakti: Terhi Jokinen, Viestintäpäällikkö, Sidosryhmäsuhteet, terhi.jokinen@upm.com, puh. +358 40 566 1000.
LEIPA:n mediakontakti: Nenad Nemarnik, LEIPA Group GmbH, Johtaja, Marketing and Sales Coordination, nenad.nemarnik@leipa.de, puh. +49 160 2548278

UPM Schwedt tuottaa 280,000 tonnia sanomalehtipaperia vuodessa. Itäisessä Saksassa sijaitseva tehdas työllistää 240 henkilöä.

UPM Paper ENA
UPM Paper ENA (Eurooppa ja Pohjois-Amerikka) on maailman johtava graafisten papereiden valmistaja, joka palvelee Magazine Publishing & Advertising, Merchants, Home & Office ja Newspaper Publishing -asiakkaita. UPM on kestävän kehityksen edelläkävijä, joka valmistaa erilaisiin loppukäyttöihin sopivia papereita Suomessa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Itävallassa ja USA:ssa. UPM Paperi ENA:n pääkonttori on Saksassa ja liiketoiminta-alue työllistää noin 9 500 henkilöä. Lue lisää: www.upmpaper.com

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram