Lehdistötiedote 23.3.2016 10.00 EET

(UPM, Helsinki, 23.3.2016 klo 10.00 EET) - UPM Biokemikaalit perustaa innovaatioyksikön tutkimus- ja opetuskeskus Biomedicumiin Meilahteen Helsingissä. Yksikkö keskittyy UPM:n kehittämän selluloosananofibrilliteknologian mahdollistamiin biolääketieteen sovelluksiin. Toiminta Biomedicum Helsingissä vie UPM:n tiimin lähemmäksi lääketieteen alan tutkijoita ja toimijoita.

UPM:n ensimmäinen kaupallinen biolääketieteen tarpeisiin kehitetty tuote, GrowDex®, on selluloosananofibrillihydrogeeli 3D-solukasvatukseen ja sen eri sovelluksiin kuten lääkekehitykseen ja  -tutkimukseen. GrowDex® on biologisesti yhteensopiva ihmisen kudosten ja solujen kanssa.

"Biofore-strategiamme perustuu uusiutuvan puubiomassan monipuoliseen käyttöön innovatiivisella, resurssitehokkaalla ja kestävällä tavalla. Kehitämme uusia puupohjaisia materiaaleja, joista GrowDex® on yksi hyvä esimerkki. Biolääketiede on meille uusi ja mielenkiintoinen alue. Tällä hetkellä tutkimuskäytössä sovellettavaa tuotetta voidaan käyttää erilaisten solujen kasvatukseen ja sen parissa työskentelee jo yli 100 UPM:n ulkopuolista tutkijaa maailmanlaajuistesti. Mahdollisia biolääketieteen sovelluksia on monia." kertoo UPM Biokemikaalit-yksikön johtaja Juuso Konttinen.

Tekemällä yhteistyötä kumppaneiden kanssa UPM haluaa edistää liiketoimintojensa kehitystä ja innovaatiota erilaisissa biotalousprojekteissa. Kumppanit voivat olla toisia teollisuusyrityksiä, start up -yrityksiä, tutkimuslaitoksia tai muita toimijoita. "Kumppanit ovat meille tärkeitä uusien teknologioiden kaupallistamisessa ja uusien innovaatioiden kehityksessä. Yhteistyö kumppaneiden kanssa tuo meille lisää nopeutta ja ketteryyttä sekä parantaa tehokkuuttamme", jatkaa Juuso Konttinen.

Biomedicum on merkittävä yhteisö suomalaisen lääketieteen tutkimuksen ja opetuksen edistämisessä sekä niiden ja alan yritysten yhteistoiminnan tukemisessa. Biomedicum Helsingissä työskentelee noin 2300 tutkijaa, tutkijankoulutettavaa sekä tutkimusta ja opetusta avustavaa henkilöä. Yhdessä alueen muiden alan toimijoiden kanssa tutkimus- ja opetuskeskus muodostaa yhtenäisen ja korkeatasoisen lääketieteen kampuksen Helsingin Meilahteen ja tehostaa toimijoiden välistä vuorovaikutusta.

Johtaja, UPM Biokemikaalit Juuso Konttinen, puh. +358 40 531 7405

www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal
www.linkedin.com/company/upm-kymmene