UPM Plywood varautuu Pelloksen vaneritehtaiden tuotannon sopeuttamiseen havuvanerin voimakkaasti lisääntyneen halpatuonnin vuoksi

Lehdistötiedote 12.11.2015 9.00 EET

(UPM Plywood, Lahti, 12.11.2015 klo 09:00 EET) - UPM Plywood suunnittelee Mikkelin Ristiinassa sijaitsevien Pelloksen havuvaneritehtaiden tuotannon sopeuttamista Eurooppaan suuntautuvan havuvanerin halpatuonnin voimakkaan lisääntymisen vuoksi. Yhtiö käynnistää lyhytaikaisia lomautuksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut Pelloksen kaikilla kolmella vaneritehtaalla.

"Eurooppaan virtaa nyt runsaasti halpatuotantovaneria erityisesti Etelä-Amerikasta. Hyvästä kysynnästä huolimatta olemme menettäneet markkinaosuutta havuvanerissa. Halvemman kustannustason maissa toimivat kilpailijamme saavat kilpailuetua myös heikentyneistä kotivaluutoistaan", sanoo UPM Plywoodin johtaja Mika Sillanpää.

Yhteistoimintaneuvottelut lomautuksista alkavat Pelloksen tehtailla välittömästi, ja ne pyritään saamaan päätökseen ennen joulua. Neuvotteluiden piiriin kuuluu tehtaiden koko henkilöstö, noin 580 työntekijää ja toimihenkilöä. Tehtaiden voimalaitos ei ole neuvotteluiden piirissä.

Lisätietoja antavat:
Tuotantojohtaja Mika Kekki, UPM Plywood, puh. 040 545 5803
Tehtaanjohtaja Tommi Takanen, UPM Pelloksen tehtaat, puh. 040 507 8468

UPM Plywood, Sidosryhmäsuhteet
communications.ply@upm.com

UPM Pelloksen vaneritehtaat valmistavat pinnoittamatonta ja pinnoitettua havuvaneria sekä twin-sekavaneria pääasiassa rakentamisen eri käyttökohteisiin. Pelloksen tehtaiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 480 000 m3 vuodessa ja tehtaat työllistävät noin 600 henkilöä

UPM Plywood valmistaa korkealaatuisia WISA®-vanereita ja -viiluja pääasiassa rakentamiseen ja kuljetusvälineteollisuuteen sekä lämpömuotoiltavaa UPM Grada® -puumateriaalia muotopuristamiseen. UPM Plywoodin liikevaihto oli noin 440 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja sen palveluksessa on noin 2 400 henkilöä. UPM Plywoodilla on kuusi vaneritehdasta ja yksi viilutehdas Suomessa sekä vaneritehtaat Venäjällä ja Virossa. www.wisaplywood.fi, www.upmgrada.com

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 20 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi