UPM etenee Changshun tehdasinvestoinnin toteutuksessa ja vahvistaa asemiaan maailman johtavana tarramateriaalien valmistajana

Pörssitiedote 28.2.2014 8.00 EET

UPM-Kymmene Oyj       Pörssitiedote      28.2.2014 klo 8.00

UPM toteuttaa kolmannen tuotantolinjainvestointinsa Kiinan Changshun tehtaalla ja parantaa pääoman käytön tehokkuutta. Investointi vahvistaa UPM:n johtavaa asemaa maailmanlaajuisilla tarramateriaalimarkkinoilla kilpailukykyisenä ja korkealaatuisten tuotteiden valmistajana. UPM ilmoitti Changshun investoinnista 7. elokuuta 2012.

Changshun tehdasinvestoinnin laajuutta on tarkennettu alkuperäisestä infrastruktuuriin kohdistuvien investointien osalta. UPM ei rakenna tehtaalle uutta voimalaitosta, vaan uudistaa nykyistä. Tulevaisuudessa tehtaan energiahuolto on entistä ympäristötehokkaampaa, ja tehtaalla hyödynnetään nykyistä infrastruktuuria aiempaa paremmin. Tarkennetun suunnitelman mukaisesti kokonaisinvestointi on 277 miljoonaa euroa alkuperäisen 390 miljoonan euron sijaan.

”Olemme asettaneet seuraaville kolmelle vuodelle selkeät kohdennetut kasvutavoitteet biopolttoaineissa, erikoispapereiden tuotannossa Aasiassa, tarramateriaaleissa ja selluntuotannossa. Näiden hankkeiden avulla kasvatamme käyttökatettamme 200 miljoonalla eurolla. Changshun investoinnin tuotto on houkutteleva ja investoinnin odotetaan tukevan merkittävästi EBITDA-kasvutavoitettamme”, sanoo UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.

”Changshun investoinnin tavoitteena on vastata kasvavaan kysyntään Aasian markkinoilla tarjoamalla asiakkaille laajaa tarran taustamateriaali-, toimisto- ja erikoispaperivalikoimaa. Investointi toteutetaan Changshun tehdasalueella ja se antaa meille merkittävää kustannuskilpailukykyä paikallisten synergiaetujen ansiosta. Investoinnin liiketoimintanäkymät ovat edelleen hyvät, sillä valittujen tuotteiden kysyntä kehittyy suotuisasti Aasian markkinoilla”, sanoo UPM Paper Asian johtaja Kim Poulsen.

Tarramateriaalien vuosittaisen maailmanlaajuisen kasvun arvioidaan olevan noin 4 %. Yli puolet tästä kasvusta tulee Aasian markkinoilta, joissa vuosittaisen kasvun arvioidaan olevan yli 8 %. Kiinnostavimmat kasvumarkkinat ovat Kiina, Kaakkois-Aasia ja Intia.

Uusi kone valmistaa 360 000 tonnia päällystämättömiä hienopapereita sekä korkealaatuisia tarran taustapapereita. Kone käynnistyy vuoden 2015 loppuun mennessä.

Lisätietoja antaa:
Kim Poulsen, johtaja, UPM Paper Asia,  puh: +86 158 5158 0606

Kuvia Changshusta: http://pet.upm.com/?cart=7691-fggcahiljl&l=EN

UPM-Kymmene Oyj
Pirkko Harrela
Johtaja, Sidosryhmäsuhteet

UPM, Media Desk

www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

UPM Paper Asia valmistaa hienopapereita Aasian markkinoille sekä tarra- ja pakkauspapereita maailmanlaajuisille markkinoille. Sen asiakkaita ovat vähittäismyyjät, painotalot, kustantajat, jakelijat ja paperin jalostajat. UPM Paper Asia on kestävän kehityksen edelläkävijä ja sen suorituskykyiset tuotteet valmistetaan Kiinassa ja Suomessa. UPM Paper Asia työllistää noin 1700 ihmistä Kiinassa, Suomessa, Japanissa, Koreassa, Singaporessa ja Australiassa. Sen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa.

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi