Taaleritehtaalle 4500 hehtaaria lisää metsää UPM:ltä

Sijoittajauutinen 23.12.2013 12.00 EET

Helsinki, 2013-12-23 11:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- (UPM, Helsinki 23.12.2013, kello 12.00) - Taaleritehdas on ostanut tänään 23.12.2013 UPM:ltä 4500 hehtaaria metsää. Kiinteistöt sijaitsevat Joensuussa, Lieksassa, Kontiolahdella, Juuassa, Vieremällä ja Sotkamossa. Metsäkaupan lisäksi osapuolet ovat tehneet myös pitkäaikaisen puukauppa- ja metsänhoitosopimuksen, joka takaa puulle vakaan menekin. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkaista.

Nyt ostetut metsätilat ovat Taaleritehtaan Metsä-pääomarahaston neljäs metsätilahankinta UPM:ltä. Joulukuussa 2012 Taaleritehdas osti 6000 hehtaaria metsää Keski-Suomesta Pyhännältä, Kiuruvedeltä, Ilomantsista ja Utajärveltä ja toukokuussa 2013 yli 1100 hehtaaria Polvijärveltä Pohjois-Karjalasta ja syyskuussa 2013 yli 1100 hehtaaria metsää Pohjois-Savosta. UPM:ltä ostettujen metsätilojen yhteispinta-ala on tällä hetkellä siis noin 13 000 hehtaaria. Taaleritehtaan Metsä on kiinnostunut ostamaan lisää metsätiloja sopivien alueiden tullessa myyntiin. Taaleritehtaan Metsä-rahastossa on noin sata yksityisistä suomalaisista sijoittajaa sekä institutionaalisia sijoittajia ja yhteisöjä.

”Taaleritehtaan Metsä on sijoittajalle helppo, täyden palvelun ratkaisu metsäomistamiseen. Me hoidamme kaikki käytännön asiat. Metsään sijoittaminen vaatii paljon osaamista. Kaikista metsäomistamiseen liittyvistä töistä – ostoista, myynneistä ja metsänhoidosta – vastaa Taaleritehdas, suomalaisen metsäosaamisen huippuammattilaisen Jyrki Ketolan johdolla”, kertoo Taaleritehtaan toimitusjohtaja Juhani Elomaa.

”Taaleritehdas on hyvä esimerkki siitä, että metsänomistajaksi ja osalliseksi metsän tuotosta pääsee myös ilman, että itse omistaa metsää, mikä tuo sijoittajanäkökulman metsänomistukseen”, sanoo UPM:n metsäpalvelu- ja maankäyttöjohtaja Sauli Brander. ”Pitkäaikainen puukauppa- ja metsänhoitosopimus UPM:n kanssa on oleellinen osa sijoitusta ja takuu vakaasta tuotosta, koska UPM:n ammattilaiset huolehtivat metsäsuunnitelmista ja sovituista käytännön metsänhoitotöistä.”

UPM myy metsäomaisuuttaan osana kiinteistönjalostustaan. UPM:n metsätiloista kiinnostuneita ovat niin yksityiset metsänomistajat, jotka haluavat lisätä metsäomaisuuttaan kuin myös rahastot, yksityishenkilöt tai muut tahot, joille metsäomaisuus on pitkäaikainen, vakaatuottoinen sijoitus.

Lisätietoja antaa:
Toimitusjohtaja Juhani Elomaa, Taaleritehdas Oyj, puh. 040 778 9020, juhani.elomaa@taaleritehdas.fi
Metsäasiantuntija Jyrki Ketola, Taaleritehtaan Metsä, puh. 0400 606522, jyrki.ketola@taaleritehdas.fi
Myyntipäällikkö Riitta Väisänen, UPM, puh. 0400 546 690, riitta.m.vaisanen@upm.com

UPM, Media Desk
www.twitter.com/UPM_News

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 22 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Taaleritehdas on sijoitusyhtiö, joka on listattu First North Finland- markkinapaikalle NASDAQ OMX:n ylläpitämään Helsingin pörssiin. Taaleritehdas keskittyy yksityishenkilöiden kokonaisvaltaiseen yksityispankkiiripalveluun ja instituutioasiakkaiden omaisuudenhoitoon. Sijoitustoimintamme perustuu kustannustehokkuuteen, läpinäkyvyyteen ja näkemykselliseen salkunhoitoon. Taaleritehdas konserni koostuu emoyhtiö Taaleritehdas Oyj:stä sekä neljästä liiketoiminnallisesta tytäryhtiöstä: Taaleritehtaan Varainhoito Oy:stä, Taaleritehtaan Pääomarahastot Oy:stä, Taaleritehtaan rahoitusyhtiö Lainaamo Oy:stä sekä Taaleritehtaan sijoitusyhtiö Sijoitustehdas Oy:sta. Lisäksi Taaleritehtaalla on fyysistä kultaa tarjoava Kultataaleri Oy, osaomistusyhtiö sijoitusasuntotoimintaan keskittyvä Asuntoverstas hallinnointi- ja vuokraus Oy sekä yritysvakuutusten kilpailutusta tarjoava Vakuutusvahti Oy. Taaleritehdas on myös aloittanut varainhoitopalveluiden tarjonnan Turkissa. Ryhmässä on yli 110 työntekijää. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa, Porissa, Oulussa ja Istanbulissa. Taaleritehdas on yrittäjävetoinen kasvuyritys. Taaleritehtaalla on hoidettavia varoja 2,7 miljardia euroa ja asiakkaita 2 400 kesäkuun 2013 lopussa. Lisää tietoa: www.taaleritehdas.fi